Hoe hou je de band met collega’s tijdens quarantaine? “‘s Morgens een selfie delen helpt!”

Ondernemerscoach Marieke Decuypere: "Iets moois afbreken duurt maar een fractie van de tijd die je nodig hebt om datzelfde moois op te bouwen." © Annelies Siersack
Olaf Verhaeghe

Hoe zorg ik ervoor dat werknemers en collega’s zich verbonden blijven voelen met hun bedrijf, ook als de fysieke afstand een stuk groter is dan normaal? Het is maar een van de vele vragen die ondernemerscoach Marieke Decuypere (33) uit Roeselare in deze coronatijden veelvuldig krijgt. “Wie het nu goed aanpakt, zal lang na de coronacrisis de vruchten plukken van een sterker, hechter team.”

Het coronavirus slaat wild om zich heen. Niet alleen zijn de gevolgen op gezondheidsvlak enorm, ook de economische impact is niet te onderschatten. Veel ondernemers zitten met vragen en zijn ongerust. “Logisch en vaak heel terecht”, vindt ook Marieke Decuypere, “zolang die ongerustheid maar niet verlammend werkt en je je als werkgever in een slachtofferrol wentelt. Je hebt twee opties. Ofwel zie je de crisis als een opportuniteit en gebruik je de tijd en ruimte die er nu is om de toekomst voor te bereiden. Ofwel leg je je neer bij de situatie, word je neerslachtig en gedraag je je als slachtoffer. Ik pleit voor dat eerste.”

Marieke Decuypere (33) is geboren en getogen in Roeselare en startte begin dit jaar met haar eigen, gelijknamige consultancybureau. “Wat ik doe, kan je samenvatten in één woord: verbinden. Heel veel bedrijven zijn constant bezig met het operationele. Klanten tevreden houden, zorgen dat het werk goed loopt, heel veel administratie. Wat veel ondernemers en leidinggevenden ervaren, is een tekort aan connectie met de werknemers. Ik ga in gesprek met die werknemer, pols hoe hij of zij zich voelt en waar de successen en dompers liggen. Dat check-in-moment zoals ik het noem, is belangrijk om gelukkige mensen op de werkvloer te hebben. En gelukkige werknemers zorgen automatisch voor een leuke groepsdynamiek.”

Goeiemorgen-call

“Daarnaast organiseer ik ook specifieke opleidingen voor ondernemers zelf. Ik geloof bijvoorbeeld niet in de traditionele competentiemodellen waarbij een vacature oplijst wat je moet kunnen en je in een team terechtkomt waar iedereen hetzelfde kan. Je moet net aanvullend denken en werken“, aldus Marieke. “Ook dat is belangrijk voor een gezonde, vooruitstuwende dynamiek.”

De eerste uitrol van haar nieuwe start-up botste al snel op de uitbraak en de gevolgen van de coronacrisis. Maar die lijkt Marieke geen windeieren te leggen. “Integendeel”, glimlacht ze. “Het is énorm druk. Helemaal anders wel, maar wel bijzonder interessant. In deze bijzondere tijden heb ik twee projecten op poten gezet. Enerzijds een goeiemorgen-call met verschillende ondernemers en leidinggevenden. Dat geeft een boost en een belangrijke structuur aan de werkdag. Door met anderen te praten, zorgen te uiten of vragen te stellen, ondervind je snel dat je zeker niet alleen bent. Anderzijds deel ik een reeks video-interviews waarin leidinggevenden heel concreet praten over hoe zij de groepsdynamiek bewaren of creëren tussen de collega’s, ook al is de fysieke afstand enorm. Ook dat werk inspirerend.”

Marieke Decuypere.
Marieke Decuypere.© Annelies Siersack

“Als je thuiswerk niet goed aanpakt, verlies je heel snel de klik met je werknemers”

Isolement

Dat de impact van telewerken op heel veel ondernemingen heel groot is, kan je onmogelijk ontkennen, vindt Marieke. “Die is enorm, echt gigantisch. Nog groter dan veel mensen zich vooraf inbeeldden. Er is ook enorm veel verscheidenheid qua aanpak. Ik vrees dat als je thuiswerk niet goed aanpakt, je heel snel de klik met werknemers kwijtraakt. Vereenzaming treedt snel op, veel mensen hebben constant het gevoel alleen aan het werk te zijn. Je stuurt een mail en die wordt niet beantwoord. Of je belt en er komt geen respons. X of Y is niet geïnteresseerd in mij of in wat ik doe, kan heel snel in de hoofden van mensen spelen. Terwijl X of Y op dat moment misschien een boodschap aan het doen is of twee ruziënde kleuters uit elkaar probeert te houden.”

Volgens Marieke is er daarenboven nog een groot verschil tussen mensen die op de werkvloer sowieso al in een kliekje zitten en zij die daar niet toe behoren. “Die eerste groep vindt elkaar nog wel, op allerlei manieren. Voor die tweede groep werknemers wordt het een stuk moeilijker. En als leidinggevende heb je er amper zicht op”, aldus de Roeselaarse.

Lange termijn

Toch benadrukt Marieke vooral graag de positieve gevolgen die deze coronacrisis kan hebben. “Een goede bedrijfscultuur en goed contact tijdens isolatiemomenten als deze, heeft sowieso een impact in positieve zin op de werking ná de crisis. Wie het nu goed aanpakt, zal lang nadat alles voorbij is, de vruchten plukken. Jammer genoeg geldt het omgekeerde evenzeer: ook al was de connectie vooraf goed, nu onvoldoende voeling houden, kan gevaarlijk zijn. Iets moois afbreken duurt maar een fractie van de tijd die je nodig hebt om datzelfde moois op te bouwen.”

Vijf concrete tips om verbonden te blijven

Maar hoe doe je dat nu, die verbondenheid met je werknemers die allemaal thuis werken behouden? Marieke geeft vijf heel concrete tips!

1. Start elke dag met een selfie naar elkaar te sturen van aan je werkplek. Of dat nu de keukentafel is of de bureauruimte op zolder. Centraliseer die foto’s in een professionele chatgroep, bijvoorbeeld via Slack. WhatsApp is eerder voor privégesprekken. Door die selfie te delen, geef je aan dat iedereen afhankelijk van zijn of haar situatie, meegaat in het verhaal. Geloof me, dat werkt echt. Dat geeft een morele boost.

2. Schrijf een protocol neer over beschikbaarheid. Het is interessant om heel concreet aan iedereen te tonen wie er beschikbaar is en wie niet. Zo vermijd je ook dat er wrevel ontstaat als er mensen niet meteen reageren op een mailtje of bericht.

3. Bel vandaag eens naar je collega of werknemer om te vragen hoe het is. Dat hoeft niet lang te duren. Het toont vooral aan dat je je graag betrokken voelt. Luister ook echt naar wat er wordt verteld.

4. Stel dat sommige werknemers noodgedwongen op technische werkloosheid worden geplaatst, hou dan nog altijd contact met hen. Doe dat niet met een mailtje of via een digitaal kanaal, maar stuur iets fysieks op. Een bloem, een attentie gelinkt aan het bedrijf of een persoonlijke brief. Die mensen zitten op dat moment toch veel minder frequent achter hun computer.

5. Communiceer, communiceer, communiceer. Dat blijft een hele belangrijke. Zowel over het positieve als over het negatieve. Heel open communiceren over wat er gaande is in of rond het bedrijf, is essentieel om de betrokkenheid te behouden en die fysieke afstand te blijven overbruggen.