Het verhaal in cijfers achter Mulder Natural Foods (Trends Super Gazelle): de hele wereld wil ontbijtgranen uit Roeselare

Het Roeselaarse Mulder is actief in een 60-tal landen, verspreid over de hele wereld.© Stefaan Beel
Het Roeselaarse Mulder is actief in een 60-tal landen, verspreid over de hele wereld.© Stefaan Beel
Wouter Vander Stricht

Haast op iedere West-Vlaamse ontbijttafel komen, zonder dat de tafelgasten het beseffen, producten die in Roeselare werden geproduceerd: van granola tot cornflakes. Mulder Natural Foods zet zijn imposante groei verder en werd nu door Trends bekroond tot Super Gazelle. Wim Houf, al 14 jaar ceo van het bedrijf, loodst ons met feiten en cijfers door zijn onderneming.

Wim Houf noemt de Super Gazelle een bekroning van twintig jaar noeste West-Vlaamse arbeid. “Veel mensen hebben mee aan dit verhaal geschreven en we hebben ook al enkele crisissen doorstaan. Maar het toont aan dat we de juiste richting hebben gekozen. In die twintig jaar is de wereld ook veranderd. Toen we startten, hebben we ons op niches gestort die anderen liever afstootten. We gingen al snel voor de huismerken produceren, maar we zijn die private labels als echte merken gaan behandelen. Elke klant wil zijn eigen recept en dat leveren wij op maat. We hebben een hele nutritionele transitie doorstaan met veel aandacht voor gezondere producten. En waar vroeger de consumentenorganisaties ons beoordeelden, gebeurt dat nu via de sociale media. We willen constant evolueren en ons verbeteren. Maar na die twintig jaar zijn we ook nog altijd gebleven wie we zijn. Een authentiek West-Vlaams bedrijf.”

Omzet

Bij de verhuizing uit Nederland in 2004 bedroeg de omzet 4 miljoen euro. In 2008 werd de kaap van de 50 miljoen gerond, daarna volgden nieuwe investeringen. In 2015 overschreed de omzet de 100 miljoen, in 2018 was de omzet 134 miljoen euro en nu schommelt die rond datzelfde bedrag. “In crisismomenten hebben we altijd verder geïnvesteerd en dat resulteerde telkens in groei. De totale omzet, inclusief die van de overgenomen bedrijven, bedraagt nu 275 miljoen euro, goed voor 110.000 ton ontbijtgranen.”

Werknemers

Toen in 2004 verhuisd werd, kwamen vijf Belgen die al in Mulder Nederland actief waren samen met drie Nederlandse medewerkers mee naar Roeselare. “Toen moest men hier op zoek naar veertig nieuwe medewerkers, het duurde toch wel twee jaar voor de juiste troepen aan boord waren.” Het aantal werknemers groeide daarna snel van 120 (2008) over 150 (2014) naar 230 (2018). “Op dit moment werken 250 fulltime equivalenten in Roeselare. We zijn ook sterk geautomatiseerd, maar daarnaast beschikken we over een sterke equipe van vaste mensen. Dat hier ook een tiental mensen van Mariasteen aan de slag zijn, illustreert ons participatief ondernemerschap. We zoeken ook nog altijd mensen, de profielen vind je op www.mulder.be/jobs.”

Afzetmarkten

“De gerealiseerde overnames worden gedragen door de aandeelhouders. Daardoor hebben we geen zware structuur. We vormen een associatie aan ontbijtgranenproducenten, maar dat laat ons ook toe voet te zetten op andere markten. Bijna een kwart (23 procent) van onze afzet realiseren we in Nederland, België en Frankrijk zijn goed voor elk 12 procent. We zijn wereldwijd actief in een 60-tal landen. Ook naar Japan, Zuid-Korea, China en Australië wordt een substantieel volume van onze producten verscheept.”

Productie

In 2020 zette Mulder Natural Foods 55.000 ton afgewerkt product in de markt. Dat behelst onder meer 80 miljoen verpakkingen, vaak voor de huismerken van de bekende supermarkten. Er wordt ook in bulk geleverd aan bepaalde klanten in containers en per schip. “Het is goedkoper om een container te verschepen van Roeselare naar Tokio dan een vrachtwagen van hier naar Madrid te sturen. Ook de aanvoer van de basisproducten via moederbedrijf Maselis gebeurt per schip. Fruit en noten kopen we bijvoorbeeld ook overzees in.”

Bedrijfsoppervlakte

Mulder Natural Foods nam in 2004 de intrek in een bedrijfshal waar vroeger minibussen werden geassembleerd. De bekende blauwe kleur van het bedrijfsgebouw werd behouden, maar de oorspronkelijke 8.000 vierkante meter werd in 2009 uitgebreid met 12.000 vierkante meter. Anno 2021 beslaat de bedrijfsoppervlakte 38.000 vierkante meter, inclusief nieuwe kantoren en een R&D-afdeling.

Historiek

Het verhaal start in 1999 toen de Roeselaarse families Maselis en De Brabandere het sympathieke Nederlandse bedrijf Mulder Natuurvoeding, dat muesli en crunchy produceerde voor een aantal retailklanten, overnamen.

In 2004 volgt de verhuizing naar Beveren-Roeselare naar de hoek van de Beversesteenweg en de R32. De productie werd zo dichter bij het moederbedrijf en granenspecialist Masselis gebracht. Voortaan heet het bedrijf ook Mulder Natural Foods.

In 2011 volgt een eerste grote uitbreiding van de productie- en verpakkingsoppervlakte. In 2015 komen er nieuwe investeringen waardoor ook verpakt kan worden in potten en doybags (rechtopstaande afsluitbare zakjes).

Vanaf 2015 volgen de overnames. Eerst Kentaur in Zwitserland waar men flakes, gepofte granen en glutenvrije producten produceert. Een jaar later komt Dailycer onder de vleugels van het familiebedrijf. Het Franse bedrijf is gespecialiseerd in flakes, granola, extrusie- en co-extrusieproducten. Onder die laatste kun je chocoladeschelpjes of honingballetjes catalogeren. Daardoor kan het Mulderteam een compleet gamma aan ontbijtgranen aanbieden.

In 2017 wordt er geïnvesteerd in een nieuwe productiehal, twee jaar later starten de werken aan nieuwe kantoorgebouwen met een gloednieuw R&D-innovatiecentrum. Er wordt ook een gloednieuwe havermoutlijn geïnstalleerd.

Na de Gazelle bij middelgrote ondernemingen (2010) en de Gazelle bij grote ondernemingen (2011) werd Mulder Natural Foods nu door Trends bedacht met de Super Gazelle.