Het verhaal van KCC Entertainment Design uit Wielsbeke leest als een sprookje. Ceo Yannick Maes was eind vorige eeuw aan de slag bij tabaksgigant Philip Morris toen hij zag dat kartingcircuits alleen maar aan populariteit wonnen. "Alleen: die waren erg basic. Je had het parcours, de pitlane en een plek waar je iets kon drinken. Dat kon beter en op een hoger niveau. Ik bedacht een innovatief design en kon dat in Hong Kong uitwerken. Het werd een regelrecht schot in de roos en enkele investeerders uit de Verenigde Staten merkten mijn concept op. Zo konden we onze karting entertainment centers ook in onder andere Dallas, Houston en Sacramento implementeren."
...

Het verhaal van KCC Entertainment Design uit Wielsbeke leest als een sprookje. Ceo Yannick Maes was eind vorige eeuw aan de slag bij tabaksgigant Philip Morris toen hij zag dat kartingcircuits alleen maar aan populariteit wonnen. "Alleen: die waren erg basic. Je had het parcours, de pitlane en een plek waar je iets kon drinken. Dat kon beter en op een hoger niveau. Ik bedacht een innovatief design en kon dat in Hong Kong uitwerken. Het werd een regelrecht schot in de roos en enkele investeerders uit de Verenigde Staten merkten mijn concept op. Zo konden we onze karting entertainment centers ook in onder andere Dallas, Houston en Sacramento implementeren."In Jeddah in Saudi-Arabië kon KCC Entertainment Design hun eerste karting entertainment center in het Midden-Oosten optrekken in een groot indoor winkelcentrum. "De eigenaar wilde een volwaardig indoor themapark als deel van het winkelcentrum. We grepen deze kans met beide handen en realiseerden er ons eerste family entertainment center: Moon Toon. Daar legden we onbewust de basis van wat we nu doen."Anno 2020 staat KCC Entertainment Design te boek als dé referentie voor in- en outdoor entertainmentparken. "Wat nu de kern van ons bedrijf vorm geeft, was niet het initiële idee in ons businessplan. Met een vijftigtal mensen bedenken en bouwen we parken in nu al 45 verschillende landen. De teller bij de realisaties staat momenteel op 216 projecten."En bij elk project geldt het devies the sky is the limit. "We hebben de definitie van onze sector een nieuwe invulling gegeven", klinkt het trots. "Wij bedenken en bouwen belevingsplekken en integreren alle mogelijke elementen die de klant ons vraagt. Daarbij gaan we uit van het principe dat iedereen er zijn gading moet kunnen vinden."Vooral in Azië schieten de projecten van KCC Entertainment Design als paddenstoelen uit de grond. "We doen zoveel mogelijk alles van a tot z: we zijn een ideeënfabriek, maar werken die ook uit en met onderaannemers zorgen we voor de realisatie. Elk project is anders en daagt ons opnieuw uit. De ene keer krijgen we complete carte blanche, maar evengoed moeten we rond een bepaald thema een wonderwereld in het leven roepen. Zo opende in mei in Shanghai het eerste indoor Smurfenpark. 8.000 vierkante meter indoor en 10.000 vierkante meter in open lucht volledig in het teken van de blauwe wezentjes van onze Belgische striptekenaar Peyo. Heerlijk om dit als Belg te mogen doen.""Daarnaast creëren we ook volledig nieuwe werelden, zoals Chocolate Kingdom in Guangzhou in China. Met 18 hectare een project dat ons ook in de outdoor themaparkwereld volledig op de kaart zet. Alles zit op schema om in december de deuren te openen." Nog in China op de rol: het grootste gethematiseerde indoor waterpark ter wereld, liefst 75.000 vierkante meter groot. Ter vergelijking: Plopsaqua is goed voor 4.000 vierkante meter indoor waterpret.Ook in het minder Verre Oosten zorgt KCC Entertainment Design voor blikvangers. Zo bouwde het in Doha, Qatar een in- en outdoor Angry Birds-park en daar werd ook een 7.000 vierkante meter groot indoor sneeuwpark neergepoot. "Pal in de woestijn", glimlacht Yannick. De projecten in eigen land zijn dan weer op één vinger te tellen. Het bedrijf mocht voor Walibi Belgium de plattegrond van het park hertekenen en die wordt nu gefaseerd aangelegd. "In dichtbevolkte landen als het onze is het moeilijk om nieuwe parken met een zekere grootte te plaatsen. In die optiek is het logisch dat Azië een belangrijke speler is voor ons. Daar is nog ruimte."Als ceo maakt Yannick er een erezaak van om bij zoveel mogelijk projecten betrokken te zijn. "Vroeger volgde ik die allemaal van begin tot einde op, maar dat is niet langer mogelijk. Al weet ik nog altijd perfect wat er op onze tekentafels belandt, hier in Wielsbeke - waar 36 van de 50 werknemers aan de slag zijn - en in onze filialen in Beijing, Dubai en Moskou." Ondertussen heeft Yannick al een stevige voetafdruk in de sector achtergelaten. "Maar daar sta ik amper bij stil. Die typische West-Vlaamse nuchterheid, zeker? We mogen nooit stilvallen, we kijken altijd vooruit. En elk project starten we alsof het ons allereerste is. Alleen het beste is goed genoeg voor onze klanten."De komende jaren ziet Yannick vooral potentieel bij de grote winkelcentra. "De coronacrisis heeft hen aan het denken gezet. Online shopping zit steeds meer in de lift, dus moeten de shopping malls aantrekkelijker worden en uitgroeien tot plekken waar naast winkelen ook beleving en entertainment centraal staan. Daar liggen voor ons een pak kansen en daar zal ook de Europese markt op inspelen. Momenteel hebben we in Frankrijk en Roemenië samen drie projecten lopen, maar dat aantal zal alleen maar de hoogte ingaan. Maar we houden de voeten stevig op de grond en zoeken steeds naar nieuwe mogelijkheden. Zo zijn we pionier op vlak van gamification: spel- en competitie-elementen toevoegen aan eenvoudige uitdagingen en die zo aantrekkelijker maken. Dáár ligt ook onze sterkte: we gaan altijd op zoek naar wat de markt kan vernieuwen."