"Mijn vader Albert was kleermaker en mijn moeder Maria Mylleville was regentes Snit en Naad. Ze hadden vanaf hun huwelijk in 1943 een winkeltje in de Casselstraat. In 1948 verhuisden ze de winkel naar een ander pand in de Casselstraat, en die kreeg de naam Renoma. In die tijd gingen mijn ouders veel naar Binche om stoffen in te kopen en daar had mijn moeder een boetiek gezien met de naam La Renommée (de beroemde of prestigieuze, red.). Ze hoorde dat graag, maar vond het te Frans klinken. Daarom maakten ze er Renoma van, iets dat eigenlijk geen betekenis heeft. In 1954 zijn ze dan verhuisd naar de Gasthuisstraat, de huidige locatie", vertelt Luc Bevernage (68).
...

"Mijn vader Albert was kleermaker en mijn moeder Maria Mylleville was regentes Snit en Naad. Ze hadden vanaf hun huwelijk in 1943 een winkeltje in de Casselstraat. In 1948 verhuisden ze de winkel naar een ander pand in de Casselstraat, en die kreeg de naam Renoma. In die tijd gingen mijn ouders veel naar Binche om stoffen in te kopen en daar had mijn moeder een boetiek gezien met de naam La Renommée (de beroemde of prestigieuze, red.). Ze hoorde dat graag, maar vond het te Frans klinken. Daarom maakten ze er Renoma van, iets dat eigenlijk geen betekenis heeft. In 1954 zijn ze dan verhuisd naar de Gasthuisstraat, de huidige locatie", vertelt Luc Bevernage (68)."In 1973, na ons huwelijk, namen wij de zaak over. Ik volgde als een van de allerlaatste de driejarige opleiding tot kleermaker in Oostakker en ik deed nog een specialisatiejaar in Binche. In het Frans natuurlijk. Yvette was onderwijzeres, en gaf een tijd les in Proven", aldus nog Luc."Na de geboorte van onze zoon Geert (nu 42) stopte ik met lesgeven en we kregen nog een dochter Sophie (40), die een hotel heeft in Zwitserland. Vanaf dan zette ik mij ook voltijds in voor de winkel en deed ook de boekhouding. Oorspronkelijk verkochten we heel klassieke herenkledij zoals kostuums en overjassen. Maar al vlug namen we er ook vrijetijdskledij bij. De lancering van de jeans in onze contreien gaf ons werkelijk een boom. We legden ons toe op de topmerken. Wij konden altijd rekenen op enorm toegewijd personeel. Vroeger hadden we vier verkoopsters, later werd dat afgebouwd tot nog één naaister. We waren al een tijd op zoek naar een overnemer, maar die kwam er maar niet. Daarom hebben we stilletjes aan afgebouwd. Er zit nochtans nog een toekomst in een dergelijke winkel met persoonlijke bediening in deze regio. We hebben altijd goede zaken gedaan. Wekelijks mochten we nieuwe klanten ontvangen. We moesten maar onze deur openen en de klanten stroomden binnen", zegt Yvette."Typisch voor mannen is dat ze een erg trouw en dankbaar publiek zijn. Toen bijvoorbeeld A-Mode opende langs de Ringlaan, hebben we daar slechts de eerste drie maanden concurrentie van ondervonden. Daarna kwamen al onze klanten terug, omdat hier nog service geboden werd. We kenden de kledingmaten van onze klanten en hun voorkeuren. Ook met al onze leveranciers, die soms tientallen jaren dezelfde waren, hadden we steeds een erg goede relatie en vertrouwensband. Hierdoor kregen we soms wat uitstel van betaling", vertelt Yvette Dewaele."Van Bol.com en dergelijke internettoestanden ondervonden wij geen concurrentie. Het blijkt immers moeilijk om een kostuum op afstand te bestellen. Een tijdlang hebben wij ook ceremoniekledij verhuurd, maar de nadruk lag toch steeds op de verkoop in onze speciaalzaak. We hadden steeds veel exclusieve merken", zegt Luc."Tot 1985 woonden we hier, maar vijf verbouwingen later was de oppervlakte van 3 are omgevormd tot 200 m² zuivere winkel. De stock bewaren we boven. Die is bereikbaar met een goederenlift.""Begin jaren 90 hadden we af te rekenen met vier zware inbraken door de Franse Kappa-bende. Ze waren vooral uit op lederen jassen. De buit was telkens niet zo groot, maar de schade was wel enorm, met ingeslagen deuren en etalages. De komst van het Buurtinformatienetwerk heeft die dieven wel wat afgeschrikt. Maar na iedere inbraak waren we van de verzekering verplicht om steeds meer te investeren in supplementaire beveiliging, een dure zaak. Zo moesten er onder meer metalen rolluiken komen, anders kregen we geen diefstalverzekering meer. Eén keer ben ik de gangsters achternagereden. Maar ze wierpen allerlei zaken uit hun auto's, en ik zag niet wat dat was. Achteraf bleken dat mijn kapstokken te zijn", zucht Luc."Van september tot december hielden we een uitverkoop, alleen voor de beste klanten uit ons bestand. We wilden eigenlijk stoppen met Pasen, met corona gooide roet in het eten. Wij houden nog uitverkoop tot zaterdag 13 juni, daarna gaat de zaak definitief dicht en wordt het pand te koop gesteld. Langs deze weg willen we al onze klanten bedanken voor de jarenlange trouw", besluiten Luc en Yvette.Ook de platenwinkel naast de deur, Music Shop Delbaere, sluit eerstdaags definitief de deuren. (AHP)