Buiten de Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ) was Rik Goetinck (65) tot voor kort minder bekend dan zijn illustere voorganger Joachim Coens. Toch was het voor insiders geen verrassing dat na Sinterklaasdag - toen Coens als nieuwe CD&V-voorzitter voltijds terugkeerde naar de politiek - het havenbestuur zijn algemeen directeur Goetinck promoveerde tot gedelegeerd bestuurder (ceo) ad interim. De nieuwe grote baas heeft ervaring en een kennissennetwerk om u tegen te zeggen.
...

Buiten de Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ) was Rik Goetinck (65) tot voor kort minder bekend dan zijn illustere voorganger Joachim Coens. Toch was het voor insiders geen verrassing dat na Sinterklaasdag - toen Coens als nieuwe CD&V-voorzitter voltijds terugkeerde naar de politiek - het havenbestuur zijn algemeen directeur Goetinck promoveerde tot gedelegeerd bestuurder (ceo) ad interim. De nieuwe grote baas heeft ervaring en een kennissennetwerk om u tegen te zeggen. Een leuk weetje voor voetbalhistorici: in zijn stamboom zit de legendarische voetballer Hector 'Torten' Goetinck uit Heist. Die leidde in het seizoen 1919-20 Club Brugge naar zijn eerste landstitel en werd later ook trainer van de blauwzwarten.Ook Rik Goetinck is een uitblinker. Aan de Universiteit Gent studeerde hij 1979 met grote onderscheiding af als bouwkundig ingenieur en hij was laureaat van het examen voor ingenieur van bruggen en wegen. Hij maakte carrière bij het Vlaams departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Hij leidde bijvoorbeeld de constructie van de Berendrechtsluis in Antwerpen, op dat moment de grootste sluis ter wereld. Met de stad Kortrijk en de Intercommunale Leiedal legde hij de kiem voor de vernieuwing van de doortocht van de Leie.Hoewel hij bij MOW was doorgegroeid tot algemeen directeur, de positie vlak onder de secretaris-generaal, ging hij in 2012 toch naar MBZ. Hij werd er algemeen directeur beleid en strategie en zetelde als vicepresident in het directiecomité. Zijn officiële aanstelling tot CEO ad interim was zowel een bekroning voor zijn loopbaan als een gouden zet van de raad van bestuur.Toen Goetinck in 2012 bij MBZ kwam, was de haven net over zijn hoogtepunt van 49,6 miljoen ton trafiek in 2010. De dalende trend hield aan tot 2017 met 37,1 miljoen ton. De tandem Coens-Goetinck en hun 140-koppig team zagen in 2018 een heropleving tot 40,1 miljoen ton (+11 procent). In 2018 was een rororecord de motor van de opstoot, in 2019 stuwden containers en LNG mee tot tot 45,8 miljoen (+142 procent)."Dat maakt bijna 25 procent vooruitgang over de laatste twee jaar", zegt Goetink. "Het grootste plezier is dat alle belangrijke sectoren vooruitgingen. De roll-on/roll-off scoorde met 16,5 miljoen ton (+3,5 procent) het tweede recordjaar op rij. Op de terminal van Fluxys LNG sneuvelden in de loop van het jaar alle records met in totaal 7,6 miljoen ton vloeibaar aardgas, meer dan een verdubbeling. De terugkeer van containerlijnen met het Verre Oosten sinds mei droeg bij tot 16,2 miljoen ton containervracht (+7 procent). Met 2,96 miljoen nieuwe wagens (+4,6 procent) blijven ook de grootste autohaven ter wereld."Wat met de Brexit die nu op 31 januari geleidelijk zou starten? "De trafiek met het VK hield behoorlijk stand. Door de onzekerheid over hun welvaart kochten de Britse consumenten minder wagens. Maar in de roro naar het VK gaven we maar 2,5 procent prijs. Daarin zat wellicht een verschuiving van goederen voor Ierland die nu rechtstreeks naar Dublin gevaren worden. De bedrijven en de haven zijn goed voorbereid om ook na de Brexit het bruggenhoofd naar het VK te blijven. Bijvoorbeeld met de bedrijvenorganisatie Apzi-Voka stelden we het digitaal platform RX/Seaport, dat bedrijven helpt bij hun administratie, al quasi helemaal op punt. Het circulatie- en mobiliteitsplan en de uitwijkparkings voor vrachtwagens zijn klaar. Brexit biedt voor Zeebrugge ook interessante opportuniteiten biedt. Wij zijn bijvoorbeeld gespecialiseerd in onbegeleide vracht, die minder administratie vergt dan wanneer de chauffeur meereist."De Brugse wereldhaven, waar vanuit diverse landen geïnvesteerd wordt, komt steeds nadrukkelijk op de radar van China. "Net als aan alle partijen, verkopen we geen grond maar verhuren we enkel. De Chinezen maken daar geen punt van. Hun investeringen maken van ons ook een betere Europese toegangspoort. Bijvoorbeeld dankzij CSP Zeebrugge staan we weer op de wereldwijde containerkaart en nog dit jaar wil de groep Lingang een logistiek park met 290 nieuwe jobs openen. Er is ook interesse van JD.Com, een Chinese gigant in e-commerce."