Zeebrugse haven met mooie +4,6% naar havenfusie

Jacques Vandermeiren (Port of Antwerp), Dirk De fauw (MBZ), Annick De Ridder (Port of Antwerp) en Tom Hautekiet (MBZ) zitten in de laatste rechte lijn naar de havenfusie. © RJ
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

De haven van Zeebrugge trekt met een grandcrurapport naar de fusie met Antwerpen. Het jaar 2021 was met 49,17 miljoen ton goederen (+4,6%) het tweede beste ooit. Vooral de containers bleven sterk toenemen (+15,1%) terwijl de roro (+5,1%) de gevreesde start van de Brexit goed doorstond. De rechte lijn naar de havenfusie eind april is nu definitief ingezet.

Wie tot enkele jaren geleden had durven voorspellen dat de haven van Antwerpen ongedwongen en onbevreesd in Zeebrugge zijn jaarcijfers zou komen voorstellen, was met zijn klikken en klakken in ’t sop gekieperd.

Maar door de onstopbare schaalvergroting in de wereldwijde economie sloegen de gevoelens van concurrentie in beide havens om naar een besef van samenwerking. Dat is nodig, willen de Bruggelingen en Antwerpenaars de enorme pieken in volumes nog kunnen opvangen. De havenfusie komt er dus niet zomaar: het is een rationeel antwoord op een keihard veranderde wereld.

Goed rapport

Zo kon het dus zomaar gebeuren dat de havenbesturen van Zeebrugge en Antwerpen broederlijk en gemoedelijk in het ABC-gebouw hun jaarcijfers presenteerden. Bevorderlijk voor de sfeer was dat beiden hun laatste onafhankelijke jaar afsloten met een bijzonder goed rapport.

De haven van Zeebrugge realiseerde in 2021 een groei van 4,6% tot 49,17 miljoen ton goederen. Dit is de sterkste prestatie na de 49,6 miljoen ton in het recordjaar 2010. De collega’s in Antwerpen zetten in 2021 onverstoorbaar hun record-reeks verder met een totaal van 240 miljoen ton.

Met samen 289 miljoen ton haalt Port of Antwerp-Bruges vlot de wereldwijde top twintig. Op Europees vlak verkleint nummer twee Antwerpen met de extra tonnage van Zeebrugge zijn achterstand ten opzichte van Rotterdam (470 miljoen ton).

De fusiehaven Port of Antwerp-Bruges wordt op 28 april officieel gelanceerd

Het belangrijkste nieuws is dat het fusieproces definitief zijn realisatie nadert. “Op 7 januari keurde de Belgische Mededingingsautoriteit het fusieplan goed. Nu rest enkel nog de aanpassing van het Havendecreet door het Vlaams parlement.”

“Ondertussen geven we vorm aan de organisatie en plannen we de agenda. De oprichtingsdatum van Port of Antwerp-Bruges wordt vrijdag 22 april en donderdag 28 april houden we een lanceringsevenement”, zegt havenvoorzitter en burgemeester Dirk De fauw.

Hij zal samen met zijn Antwerpse collega de fusiehaven voorzitten. “We kunnen nu ook officieel namen geven aan het directiecomité, dat zal instaan voor de dagelijkse leiding. Dit wordt een trio van de Antwerpse CEO Jacques Vandermeiren en de Antwerpse chief operations officer (COO) Rob Smeets en de huidige Zeebrugse CEO Tom Hautekiet als CCO.”

Containers boven

In Zeebrugge versterkte de containertrafiek zijn positie als grootste segment met meer dan 20,6 miljoen ton (+15,1%) of 2.205.457 TEU (containereenheden). Naar schatting 0,2 miljoen ton was rechtstreeks te danken aan afgeleide trafiek van verzadigde terminals in Antwerpen.

In dat licht valt deels de toename van de containers op estuaire barges (+36,5%) naar Antwerpen te verklaren. Eén van de drijfveren voor de fusie is dat Antwerpen reikhalzend uitkijkt naar de nog beschikbare capaciteit en uitbreidingsmogelijkheden – desnoods verder in zee – van Zeebrugge.

RORO Brexit omzeild

Het tweede grootse segment blijft de roll-on/roll-off met 14,88 miljoen ton (+5,1%). De Brexit werd goed opgevangen met onder meer het havenbreed digitaal administratieplatform RX/SeaPort. De trafiek op de lijndiensten met het VK daalde wel (-4,1%) maar dat werd gecompenseerd door meer verkeer via of direct naar Ierland (+38,7%). Ook de shortsea roro met Scandinavië (+10,4%) en Zuid-Europa (+22,8%) kende een mooie groei.

Het aantal behandelde nieuwe wagens herstelde gedeeltelijk van de impact van de pandemie met een groei van 3,2% tot een totaal van 2.261.096 eenheden. Maar de autoproductie zal ook dit jaar nog flink haperen.

De terugval van het derde grootste segment vloeibare bulk tot 11,24 miljoen ton (-10,9%) was geen verrassing na het uitzonderlijke LNG-jaar 2020. De vaste bulk steeg tot 1,74 miljoen ton (+2%), voornamelijk door een toename in veevoeders en granen in het havengedeelte tegen Brugge. Het stukgoed steeg tot 0,67 miljoen ton (+6,7%), met meer papier en karton, verse groenten en fruit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier