https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Vier trotse meters voor groenste sleepboten ter wereld

Ceo Geert Vandecappelle van Boluda Towage Europe tussen de meters van de nieuwe sleepboten Chantal Orlans, Ann Staelens, Annemie Malfait en Veronique van de Reijt. © RJ
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Niet één, twee, drie maar ineens vier nieuwe sleepboten werd feestelijk gedoopt. De Spaanse groep Boluda, die een langdurig contract heeft voor de sleepdiensten in Zeebrugge, investeert in de meest milieuvriendelijke havenvloot ter wereld. Elk schip werd gedoopt door een meter: Chantal Orlans, Ann Staelens, Annemie Malfait en Veronique van de Reijt.

In de hernieuwde langdurige concessie voor sleepdiensten, die dit jaar aanvatte, schreef het havenbestuur als voorwaarde dat binnen de twee jaar de volledige vloot moest beantwoorden aan de hoogste milieunorm Tier III. De Spaanse sleepvaartgroep Boluda is de huidige eigenaar van de sleepactiviteiten in Zeebrugge, waarvan de lokale bedrijfsgeschiedenis teruggaat tot de jaren 1960 met URS en Kotug Smit.

De afdeling Boluda Towage Europa had in Zeebrugge al een viertal schepen met een sterk gereduceerde uitstoot. Dankzij de nieuwe VB Rumba, VB Bolero, VB Samba en VB Flandes beantwoordt nu de hele sleepvloot aan de strengste uitstootnorm Tier III.

“Ons streven naar duurzaamheid en zorg voor het klimaat wordt bevestigd door wat zich deze zomer afspeelde: de helft van de wereld stond in brand en de andere helft onder water. Wij beseffen dat iedereen zijn steentje moet bijdragen tot het tegengaan van de klimaatverandering”, zegt ceo Geert Vandecappelle van Boluda Towage Europe.

De VB Bolero en VB Rumba waren al sinds december in Zeebrugge aan de slag maar konden toen in volle coronapandemie niet ceremonieel gedoopt worden. Zij werden gebouwd op een Vietnamese werf van de Nederlandse scheepsbouwer Damen. De gloednieuwe VB Samba en VB Flandes komen recht van Damens scheepswerf in de Emiraten.

Trekkracht van 80 ton

Het gaat om vier zeer wendbare, stabiele en krachtige schepen met een trekkracht van 80 ton.

Zulke innovatieve schepen, en dan nog vier tegelijk, doop je niet elke dag. Daarom was internationaal zakenman Vicente Boluda – ooit voorzitter van Real Madrid – uitzonderlijk met een privéjet op de Luchthaven Oostende-Brugge geland. Burgemeester en havenvoorzitter Dirk De fauw (CD&V) en minister van Noordzee Vincent Vanquickenborne (Open VLD) dankten de familie Boluda voor haar investeringen in duurzaamheid en innovatie.

Speciale band met haven

Voor het traditionele meterschap van de nieuwe schepen werd uitgekeken naar dames met een speciale band met de haven. Anne Staelens, echtgenote van Dirk De fauw, werd meter van de VB Bolero. Annemie Malfait, echtgenote van ceo Tom Hautekiet, werd meter van de VB Rumba. Chantal Orlans, director corporate affairs van het havenbestuur, werd meter van de VB Samba. Voor het vierde schip VB Flandes toonde Boluda zijn erkentelijkheid aan het havenbestuur van Antwerpen: de meter werd Veronique van de Reijt, echtgenote van Rob Smeets, coo van Port of Antwerp.

Champagneflessen breken niet

Voor het oog van de verzamelde Belgische maritieme en politieke fine fleur, wensten ze elk persoonlijk ‘hun’ bemanning een veilige vaart en fijne toekomst. Om beurt knipten de meters het lint van de traditionele fles champagne die tegen het schip gebroken wordt.

Bij de VB Bolero en VB Rumbo liep dit niet van een leien dakje. De bemanningsleden moesten een handje toesteken om de flessen van Ann Staelens en Annemie Malfait te laten breken. Pas bij de respectievelijk derde en tweede poging lukte het. Met steun van de bemanning – een gewaarschuwd man is er twee waard – braken de flessen van Veronique van de Reijt en Chantal Orlans wel meteen.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.