“Veel bedrijven in Zeebrugge wachten met uitbreiden tot er duidelijkheid is over havenarbeiders”

In september protesteerden havenarbeiders in Zeebrugge voor het behoud van de Wet-Major.© RJ
In september protesteerden havenarbeiders in Zeebrugge voor het behoud van de Wet-Major.© RJ
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Het Europees Hof van Justitie vindt dat de Belgische erkenningsprocedure van havenarbeiders te weinig transparant verloopt en op bepaalde punten strijdig is met het Europese vrij verkeer van werknemers. Het Hof maakt wel geen bezwaren tegen het beschermde statuut van havenarbeiders. In afwachting van een definitieve uitspraak, pleiten vakbonden en werkgevers voor constructief overleg. Middlegate Europe uit Zeebrugge hoopt dat er snel duidelijkheid is.

In het kader van een procedure van drie Belgische ondernemingen, die de verplichting om in havengebied voor alle taken met erkende havenarbeiders te werken, hebben het Grondwettelijk Hof en de Raad van State de Wet-Major voorgelegd aan het Europees Hof van Justitie. Dat Hof oordeelt nu dat er principieel niets mis is met een specifiek statuut voor erkende havenarbeiders. Maar in zijn arrest veroordeelt het hof wel de erkenningsprocedure. “Dat verloopt te weinig transparant en is op bepaalde punten strijdig met het Europese vrij verkeer van werknemers”, zijn de twee voornaamste argumenten.

Werkinhoud doorslaggevend

Eén van de drie ondernemingen die de zaak aanhangig maakten, is transport- en logistiek bedrijf Middlegate Europe uit Zeebrugge. Zaakvoerder Kim Notman pleit voor overleg om de kwestie op een minnelijke manier te regelen. “Want ik ben helemaal niet gekant tegen het statuut van havenarbeiders voor echt havenwerk zoals het laden en lossen van schepen. Ik vraag alleen om het onderscheid tussen havenarbeid en ‘gewone’ arbeid niet meer te maken volgens de geografische kaart – ligt het bedrijf in havengebied – maar volgens de werkinhoud.”

De verplichting om met erkende havenarbeiders te werken voor taken die door goedkopere ‘gewone’ arbeiders kunnen gedaan worden, is volgens Notman – en veel andere werkgevers – een rem op de economie en het scheppen van jobs. “Zolang deze verplichting niet verfijnd wordt, wachten veel bedrijven in Zeebrugge met uitbreiden of nieuwe bedrijven om hier een schop in de grond te steken. Ik hoop op een constructief overleg met de vakbonden.”

Sociaal overleg afwachten

In september vorig jaar hield een zestigtal havenarbeiders een stille protestmars naar het bedrijf. Notman betreurt dat hij sindsdien op sociale media bedreigd wordt en dat onlangs de parking van beklad werd.

De socialistische vakbond BTB-ABVV roept de havenarbeiders op om geduld en vertrouwen te oefenen. “We begrijpen dat er ongerustheid heerst maar in geen van de procedures staat de wet op de havenarbeid, de Wet-Major, ter discussie. De fundamenten van onze Belgische havenarbeidsorganisatie blijven overeind. Het recente verleden heeft geleerd dat het mogelijk is om door sociaal overleg tot een werkbare oplossing te komen. De sociale partners zullen dus eerstdaags in gesprek gaan met de Belgische overheid”, luidt de mededeling ondertekend door Marc Cattoor, secretaris van BTB-Kusthavens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier