Topambtenaar kustinfrastructuur Jan Goemaere naar Haven Zeebrugge: “Een ongelofelijke opportuniteit”

Jan Goemaere stapt over van het Departement Mobiliteit & Openbare Werken naar het havenbestuur van de Zeebrugge. (Foto DMOW)
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Op 1 september ruilde directeur-ingenieur Jan Goemaere (43) de afdeling Maritieme Toegang voor een functie als manager Infrastructuur bij het havenbestuur van Zeebrugge. Maandagavond trok de uit Kortrijk afkomstige topambtenaar voor het laatst zijn bureau in Oostende dicht. “Ik ben dankbaar dat ik twintig jaar coole projecten mocht realiseren, maar de nieuwe functie is voor mij een ongelofelijke opportuniteit.”

Jan Goemaere studeerde in 2001 aan de Universiteit Gent af als burgerlijk ingenieur. In zijn laatste studiejaar trok hij met het Europees uitwisselingsprogramma Erasmus naar de universiteit van Liverpool, voor lessen maritieme bouwkunde. Sinds maart 2002 werkte hij ononderbroken voor het Departement Mobiliteit & Openbare Werken. Daar sloot hij nu zijn eerste carrièrehoofdstuk af als directeur-ingenieur, celhoofd Havens en Districten Kust.

Coole projecten

“Ik ben ontzettend dankbaar dat ik een steentje mocht bijdragen aan coole projecten. Dat ging van de Oostdyckbank – een radartoren op 24 kilometer buiten de kust van Nieuwpoort – over de zee- en luchthaven in Oostende tot de haven van Zeebrugge”, zegt Jan Goemaere.

Ik stap gewoon over van de niet- commerciële naar de commerciële kant

Hij leidde onder meer de spectaculaire renovatie van de sluisdeuren en stond bekend als leider van de taskforce voor de nieuwe zeesluis.

“Eigenlijk verandert mijn job niet zo heel veel van inhoud. Ik stap gewoon over van de niet-commerciële naar de commerciële kant van de haveninfrastructuur. Het is voor mij een ongelofelijke opportuniteit om mee te werken aan de concrete uitbouw van de haven van Zeebrugge. Vanuit mijn woonplaats Zandvoorde is het iets verder rijden dan naar mijn vorige kantoor in Oostende, maar ook dat valt mee.”

De functie van infrastructuurmanager bij het havenbestuur MBZ was vacant na het uitvallen van afdelingshoofd technische dienst Denis Maly.

“Jan Goemaere kwam als beste kandidaat uit de aanwervingsronde. Hij is een expert op waterbouwkundig vlak en brengt veel ervaring en dossierkennis mee”, zegt CEO Tom Hautekiet. “Zijn ervaring zal goed van pas komen in onze lopende projecten, zoals de brug over het Verbindingsdok, het bouwdok voor de Oosterweeltunnel en een aantal nieuwe kaaimuren. Maar ik denk vooral ook aan de voorbereiding van het project van de nieuwe zeesluis, dat hij als geen ander kent. Dat is een werf van de Vlaamse overheid, maar ook van onze kant is er een grote inbreng nodig. En voor de verdere toekomst kijken we naar hoe we de havencapaciteit kunnen vergroten. Een van de pistes die we grondig moeten onderzoeken, is verdere uitbreiding in zee.”

Verjongd en vernieuwd

Met de komst van Zwevegemnaar Tom Hautekiet (51) in oktober vorig jaar en van Jan Goemaere nu, kent het topmanagement van Zeebrugge in korte tijd een verjonging en vernieuwing met Zuid-West-Vlaamse ingenieurs. Dat kan tellen in het licht van de fusie met Antwerpen – die tegen het jaareinde rond zou moeten zijn – waarin een grote rol is toebedeeld aan nieuwe infrastructuur voor onder meer waterstof.

De leiding van de taskforce van het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge wordt overgenomen door afdelingshoofd Maritieme Toegang mevrouw Yi-Bin Shan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier