Internationale fusiehaven ‘Port of Antwerp Bruges’ gebruikt naam ‘Zeebrugge’ enkel nog lokaal

Antwerps havenvoorzitter Annick De Ridder en haar Brugse evenknie Dirk De Fauw lichten het akkoord toe.© BELGA/NICOLAS MAETERLINCK
Antwerps havenvoorzitter Annick De Ridder en haar Brugse evenknie Dirk De Fauw lichten het akkoord toe.© BELGA/NICOLAS MAETERLINCK
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

De stads- en havenbesturen van Brugge-Zeebrugge en Antwerpen ondertekenden een akkoord om tegen het einde van dit jaar een nieuwe fusiehaven te vormen. Die krijgt de naam: Port of Antwerp Bruges. “Voor internationale bekendheid koppelden we twee sterke stadsnamen. De naam Zeebrugge zal enkel nog lokaal gebruikt worden”, zegt burgemeester en havenvoorzitter Dirk De fauw.

Na jarenlange gesprekken over mogelijke samenwerking, kozen de stads- en havenbesturen van Brugge-Zeebrugge en Antwerpen voor een volwaardige fusie . “Na grondige afweging van de sterktes van beide havens, kwamen we tot de conclusie dat ze elkaar zeer goed aanvullen.”

“Zeebrugge is de nummer één in de wereld voor nieuwe auto’s, een ideale uitvalsbasis voor roro naar de Britse eilanden en een Europees verdeelpunt voor energie. Antwerpen is een echte container- en industriehaven – met Europa’s belangrijkste chemiecluster – een distributiecentrum naar Duitsland en het Europese hinterland. Daarom hebben we gekozen om niet langer te beconcurreren maar samen te werken”, zegt burgemeester en havenvoorzitter Dirk De fauw.

“We beslisten ook van niet zomaar samen te wonen en over aparte zaken afspraken te maken, wel om een volwaardig huwelijk aan te gaan. We zijn nu verloofd en zullen tegen het einde van het jaar tot één havenbestuur samensmelten. We moeten hiervoor ook nog goedkeuring krijgen van diverse overheden.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

De nieuwe haven groepeert een trafiek van vorig jaar 278 miljoen ton goederen: 47 miljoen ton in Zeebrugge en 231 miljoen ton in Antwerpen. De eengemaakte haven wordt met 157 miljoen ton per jaar de belangrijkste containerhaven van Europa, een van de grootste stukgoedhavens en met bijna 4 miljoen voertuigen de grootste autohaven ter wereld. De Antwerpse havenschepen Annick De Ridder oppert de ambitie om de concurrentie met Rotterdam – jaarlijks 469 miljoen ton – aan te gaan.

In de nieuwe vennootschap Port of Antwerp Bruges krijgen Antwerpen 80% en Brugge 20% van de aandelen. Dirk De fauw: “Deze verhouding 80-20 weerspiegelt de verhouding in trafiek en activiteiten in de beide havengebieden. In de raad van bestuur krijgt Antwerpen zes leden en Brugge drie (later twee), aangevuld met vier onafhankelijke bestuurders waarvan Brugge er één mag voordragen. Voor het dagelijks bestuur komt er een vierkoppig directiecomité met als ceo Jacques Vandermeiren uit Antwerpen. In dit directiecomité krijgt zeker onze ceo Tom Hautekiet een plaats.”

Dirk De Fauw en Annick De Ridder tonen de overeenkomst.© BELGA/NICOLAS MAETERLINCK
Dirk De Fauw en Annick De Ridder tonen de overeenkomst.© BELGA/NICOLAS MAETERLINCK

Als naam werd enkel Bruges toegevoegd aan het bestaande logo van Port of Antwerp. Verdwijnt daarmee de geliefde naam Zeebrugge van het toneel? “De havenwereld is een internationaal gebeuren. Na lang afwegen en op advies van internationale deskundigen, hebben we gekozen voor Port of Antwerp Bruges. De namen van de steden staan wereldwijd bekend als twee sterke merken. De naam Zeebrugge zullen we uiteraard lokaal blijven gebruiken en ook voor de havengemeenschap zal het Zeebrugge blijven”, legt De fauw uit.

Uit alle politieke, economische en maatschappelijke hoeken komen gelukwensen voor de nieuwe haven. Vlaams minister-president Jan Jambon noemt dit “ een historische dag voor Vlaanderen ”. Daarmee slaat hij volgens De fauw de nagel op de kop: het gebeurt niet dikwijls dat de eerste en derde stad van Vlaanderen op zulke manier de handen in elkaar slaan.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.