Havenbedrijf ICO plaatst zelf slagboom na ongevallen met treinen

Op de voorsorteerstrook naar de gevaarlijke overweg vóór de poort van ICO plaatst het bedrijf zelf een slagboom. Die komt binnenkort aan de blauwe blok.© RJ
Op de voorsorteerstrook naar de gevaarlijke overweg vóór de poort van ICO plaatst het bedrijf zelf een slagboom. Die komt binnenkort aan de blauwe blok.© RJ
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

In de achterhaven van Zeebrugge plaatst het bedrijf ICO, in samenwerking met het havenbestuur, zelf een slagboom aan een gevaarlijke overweg. In anderhalve maand gebeurden op twee overwegen in dezelfde straat drie aanrijdingen waarvan één met dodelijke afloop. Infrabel wil in havengebieden geen slagbomen voorzien.

Vrijdag reed een Oost-Europese vrachtwagenchauffeur doodgemoedereerd door de rode lichten en het belsignaal van de overweg vóór de ingang van International Car Operators (ICO) in de Margaretha Van Oostenrijkstraat. Een aanstormende locomotief beukte zijn combinatie trekker met aanhanger – geladen met nieuwe vrachtwagens – middendoor. Als bij wonder bleef de trucker ongeschonden. Ook de bestuurster van de ontspoorde locomotie kwam er met de schrik en beperkte lichamelijke schade vanaf.

Begin maart gebeurde op deze overweg een identieke aanrijding. Enkele dagen daarna stierf op de volgende overweg in de Margaretha Van Oostenrijkstraat zelfs een trucker. Toch wil de nationale spoorwegbeheerder Infrabel in havengebieden geen slagbomen plaatsen. “We hebben dat geprobeerd en ze werden binnen de kortste keren afgereden, met schade en vertragingen tot gevolg. Onze overwegen zijn wel beveiligd met rode lichten en belsignalen. Bij het ongeval vrijdag negeerde de trucker vier rode lichten en een luide bel”, zegt woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel.

Op voorsorteerstrook

Toch wil ICO het niet opnieuw zo ver laten komen. “We zijn met het havenbestuur MBZ, dat de wegen in de haven beheert, overeengekomen om zelf een slagboom te zetten. Die komt niet op overweg van Infrabel maar op voorsorteerstrook van het verkeer van kant van de A11 naar de Margaretha Van Oostenrijkstraat. Wij hebben aangeboden van deze slagboom te betalen. Daarmee nemen we onze verantwoordelijkheid voor de 800 truckers, 500 havenarbeiders en 200 bedienden die hier dagelijks komen”, zegt ceo Marc Adriansens.

Bij het ongeval vrijdag was de aannemer al klaar met de paal waaraan de slagboom bevestigd zal worden. De slagboom zelf komt er wellicht nog deze week. “Dit is een proefopstelling die hopelijk vruchten zal afwerpen”, zegt Adriansens, die als voorzitter van de vereniging van havenbedrijven Apzi-Voka al meermaals campagne voerde voor veilig verkeer in de haven. (RJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier