Haven Oostende voert druk tegen locatie Franse windmolens op

We zien v.l.n.r. Havenvoorzitter Charlotte Verkeyn, havenkapitein Kevin Depuydt, professor Eric Van Hooydonck en CEO Dirk Declerck van Haven Oostende. © EFO
Redactie KW

Haven Oostende komt met een vloot aan argumenten tegen de locatie van het Franse windmolenpark voor de kust van Duinkerke. En krijgt daarbij steun van professor Eric Van Hooydonck, specialist zee- en havenrecht.

De plannen van Frankrijk zijn duidelijk: de bouw van een windmolenpark voor de kust van Duinkerke, toegewezen aan een groep rond Electricité de France (EDF), waarin de Franse overheid participeert. Er loopt een openbaar onderzoek tot 1 juni, waarbij talloze bezwaren werden ingediend.

Internationaal zeerecht

“We vinden dat we een stap verder moeten gaan, want de Fransen houden geen rekening met ons. Als sinds 2018 is er overleg, uiten we bezwaar, maar er wordt geen rekening mee gehouden. We willen niet wachten tot er een vergunning is”, zeggen Havenvoorzitter en schepen Charlotte Verkeyn (N-VA) en CEO Dirk Declerck. Ze verwijzen naar internationaal zeerecht en het bestaan van de Dyckroute, een vaarroute die leidt naar de haven van Oostende en zich bevindt in het geplande windmolenpark.

“Verschillende internationale akkoorden bevestigen dat. We willen nu dat onze Vlaamse en Belgische regering een internationale rechtsprocedure starten tegen Frankrijk, want met onderhandelen en wachten op Franse beloften, komen we er niet”, zegt Verkeyn. “Ze snijden de haven van Oostende af, de blokkering schendt het vrij verkeer en de toekomstige uitbouw van de haven.”

Smoking Gun

Professor Eric Van Hooydonck (UGent) is gespecialiseerd in zee- en havenrecht en versterkt het standpunt met een hele reeks argumenten. “De Fransen zeggen dat het een niet-gebruikte vaarroute is, maar dat klopt niet. Uit recente gegevens blijkt dat de route door vissersschepen en baggerschepen wordt gebruikt.”

“De haven wil ook ferrylijnen en als op de route wordt gebouwd, druist dat in tegen de algemene praktijk om niet in vaarroutes te bouwen. Dat gebeurde ook niet met onze windmolenparken voor de kust van Knokke en ook de toekomstige Elisabethzone voor De Panne bevindt zich buiten de vaarroutes”, zegt de professor, die dat ook staaft met recente trafiekkaarten.

Internationale arbitrage

Van Hooydonck zegt dat de Fransen een fout en misleidend vergunningsdossier opstelden. Hij ontdekte een smoking gun: een studie van EDF uit 2014, waarin wel degelijk melding wordt gemaakt van de Dyckroute.

Hij is geen voorstander van een procedure voor Franse rechtbanken: “Dan onderwerpt men zich aan hun regels, terwijl het project duidelijk strijdig is met internationaal en Europees recht. Een internationale arbitrage dringt zich op. De Belgische regering kan daartoe beslissen, de Vlaamse regering kan erom verzoeken.” Het wordt afwachten of men in Brussel oor heeft naar de (Oostendse) argumenten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier