GEOxyz brengt nieuwe generatie maritieme drones in de vaart

CEO Patrick Reyntjes en havenbestuurder Haven Oostende bij een van de recente maritieme drones. © ML
Marc Loy
Marc Loy Medewerker KW

GEOxyz, het topografisch en hydrografisch bedrijf uit Zwevegem, heeft haar Oostendse hub gevoelig uitgebreid en bouwt er aan een nieuwe generatie maritieme drones.

Het in Zwevegem in 1998 opgestarte bedrijf GEOxyz, waar nog altijd het hoofdkantoor staat, heeft haar offshore activiteiten in de Belgische Noordzee in de voorbije 10 jaar vooral geconcentreerd in de Oostendse achterhaven aan de Sloepenstraat 3. Daar presenteerde ze vandaag haar drie nieuwe loodsen, goed voor 2.000 vierkante meter opslag-, onderhouds- en en kantoorruimte en haar nieuwe generatie maritieme drones.

Maar het bedrijf is voor diverse andere hydrografische en topografische opdrachten ook wereldwijd actief. Ondertussen is de GEOxyz-vloot uitgebreid tot 30 grote en kleine vaartuigen.

Landmeters op zee

Als hydrografisch bedrijf brengt het de zeebodem in kaart. “In feite zijn we landmeters op zee”, zegt CEO Patrick Reyntjens. Vandaag werden in Oostende de nieuwste bovenwaterdrones of USV’s (Unmanned Surface Vehicles) voorgesteld die qua lengte variëren tussen de 1 à 7 meter en naargelang hun grootte kunnen ingezet worden in havendokken en -geul of op zee voor diverse toepassingen zoals peilingen en beveiligingstaken op zee.

“Nauwkeurige dieptemetingsgegevens kunnen nu worden gevolgd met behulp van gespecialiseerde sensoren die zijn geïntegreerd in onze maritieme drones”, zegt het hoofd van de USV-afdeling Laurens Goossens. Tot nu toe werden de USV’s, in totaal een achttal stuks, in het Franse dochterbedrijf van GEOxyz gefabriceerd. “Maar nu zullen we onze eigen USV’s bouwen in Oostende, die meerdere gespecialiseerde sensoren kunnen dragen om zo nog nauwkeuriger dieptemetingen te kunnen opvolgen”, aldus Goossens. Ondertussen is een sollicitatieronde om het personeelsbestand uit te breiden gestart.

De drones kunnen telegeleid, computergestuurd of door een kapitein vanuit het remote control center, zegt maar een ‘stuurhut’ aan de wal in de Oostendse hub, zowat wereldwijd bestuurd worden. “Zo willen we onze activiteiten op ze efficiënter, veiliger en groener maken”, besluit Reyntjens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier