Eerste nieuwe mijnenjager krijgt naam BNS Oostende

Maquette van de nieuw te bouwen mijnenjager. © Jorn Urbain Jorn Urbain
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

In het Franse Concarneau (Bretagne) is dinsdag de kiel gelegd van de eerste van twaalf nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen voor de Belgische en Nederlands Marine. De primeur van de naam van het eerste schip gaat naar Oostende. Daarna volgen de andere marinesteden Brugge en Antwerpen.

De huidige mijnenjagers zijn ouder dan 30 jaar en aan vervanging toe. “Met deze kiellegging wordt de toekomst van onze marine heel concreet en wordt de Belgische Marine van de toekomst nu écht gebouwd”, zegt minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS). “Ons land is wereldwijd erkend als autoriteit op vlak van ontmijning. Met de nieuwe vaartuigen zal onze Marine haar internationale topreputatie kunnen behouden en zelfs nog verbeteren.”

De Belgische en Nederlandse Marine werken al 25 jaar nauw samen. De Belgen leiden het project voor het vervangen van de mijnenbestrijdingsvloot, de Nederlanders leiden het vervangen van de fregatten van beide landen.

Belgisch muntstuk

De kiellegging van de BNS Oostende – het internationale voorvoegsel BNS staat Belgian Naval Ship – gebeurde in aanwezigheid van burgemeester Bart Tommelein en de Belgische, Nederlandse en Franse marinetop. Om het schip een fortuinlijke toekomst te geven, werd op de kiel een Belgisch muntstuk van twee euro uit 2021 gelast. De BNS Oostende zal tegen eind 2024 zijn thuishaven Zeebrugge binnenvaren. De hele nieuwe vloot van twaalf zal naar verwachting rond 2030 klaar zijn.

Onderhoud in Zeebrugge

Het contract voor de twaalf nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen is 2,2 miljard euro waard. Het werd in 2019 toegekend aan het consortium Belgium Naval Robotics, dat gevormd is rond Franse scheepsbouwer Naval Group en het eveneens Franse technologiebedrijf ECA Group. Dit consortium bouwt in Oostende en Moeskroen productiefaciliteiten voor maritieme drones. Het onderhoud van de schepen zal plaatsvinden in Zeebrugge, met onder het lokale bedrijf Flanders Ship Repair.

De drie overige Belgische schepen worden genoemd naar de Waalse petersteden van vroeger mijnenjagers Doornik, Rochefort en Luik. De Nederlandse schepen worden vernoemd naar de havensteden Vlissingen, Schiedam, Scheveningen, IJmuiden, Harlingen en Delfzijl.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.