Haven Zeebrugge 14,3 procent vooruit door Brexit-hamstergedrag

Omdat de autostocks in het VK koortsachtig gevuld werden, staan de cardecks bij operator CLdN zo goed als leeg. © RJ
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

In het eerste kwartaal piekten de trafiekcijfers in de haven van Zeebrugge door de drukte om vóór de Brexit zoveel mogelijk goederen naar het VK te varen. De Brexit stond eerst gepland op 29 maart, vervolgens op 12 april en is nu verschoven naar 31 oktober.

“In het eerste kwartaal verwerkte de haven 10,7 miljoen ton vracht. Dat is 14,3 procent meer dan het eerste kwartaal van vorig jaar (9,36 miljoen ton)”, vertelt gedelegeerd bestuurder Joachim Coens. Het is ook ongeveer 4 procent meer dan de 10,3 miljoen ton in de laatste drie maanden van 2018. Dergelijke kwartaalprestaties werden voor het laatst gehaald op het toppunt van de containerbusiness rond 2010.

De groei was vooral te danken aan de rorotrafiek. “Bijvoorbeeld in maart werd 16 procent meer tonnage aan rollende vracht overgezet dan in dezelfde maand van het jaar voordien”, zegt Coens. Ook het volume en aantal schepen met vloeibaar aardgas bij Fluxys piekte.

Stilte na de storm

Opmerkelijk tijdens de afgelopen maanden was de koortsachtigheid waarmee nieuwe auto’s naar het VK gevaren werden. De constructeurs wilden enerzijds absoluut zeker zijn van voldoende stocks wanneer het vlotte handelsverkeer door de Brexit mogelijk dagen of weken zou verstoord worden. Anderzijds vreesden ze voor nieuwe invoertaksen tot 10 procnet, die de markt tijdelijk zouden verlammen en aan hun winstmarges gouden knabbelen.

Door deze massale autoverhuizing tegen 29 maart staan momenteel alle voorraadparkings over het water vol. Daardoor is het momenteel zeer rustig bij de wagentrafikanten die richting VK werken. Bijvoorbeeld de cardecks op de terminal van CLdN aan de Isabellalaan (foto) zijn uitzonderlijk leeg te noemen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier