Haven Oostende blikt tevreden terug op 2018

© GLO
Redactie KW

De Oostendse haven is tevreden met de cijfers van 2018. Het aantal invaarten steeg met 31.6 procent tegenover 2017. 5.331 schepen kwamen de haven binnen in 2018. Terwijl de komst van een ferrylijn nog altijd niet zeker is, zet de haven verder in op verschillende segmenten: cruises, cargo, en offshore.

In 2018 werd er 1.562.000 ton verscheept in de haven. “Dit is een stijging van 13,7 procent tegenover 2017”, klinkt het. “Vooral chemicaliën, zand en grind zaten in stijgende lijn. Deze cijfers zijn hoofdzakelijk te danken aan de hoogconjunctuur in de bouwsector.”

Northwester II

Ook op vlak van offshore blijft de haven goed boeren. “Met de bouw van het Rentel windpark was de REBO-terminal in 2018 druk bezet. Deze acyclische activiteit vraagt dat de cijfers met enige nuance geïnterpreteerd worden. In 2019 is de installatie van het windpark Northwester II gepland. Deze zal vanuit Oostende gebeuren, maar dan vooral via barges en minder vanop de terminal. 2020 wordt opnieuw een topjaar voor de REBO-terminal met de bouw van het Seamade windpark. De verschillende onderdelen van de 58 windturbines van Siemens Gamesa komen aan in de voorhaven, worden gepreassembleerd en daarna met installatieschepen naar zee gebracht.”

Meer ligplaatsen

Vandaag zijn er vijf windparken, goed voor 274 turbines, actief in de Belgische wateren. Het onderhoud van die parken wordt dus altijd maar belangrijker. “Deze structurele groei vertaalt zich in de 4.568 invaarten van ctv’s (crew transfer vessels) en de 96 invaarten van SOV’s (service operation vessels). Door te investeren in meer ligplaatsen, zorgt Haven Oostende ervoor dat de O&M (operations & maintenance) activiteiten tijdig kunnen uitbreiden”, klinkt het bij de haven.

Verschillende segmenten

Op vlak van cruises blijft Oostende met 19 cruiseschepen het gemiddelde van de voorbije jaren aanhouden. “We mikken op de kleinere cruiseschepen uit het hogere marksegment. Onder andere twee gloednieuwe cruises kwamen Oostende aandoen deze zomer: Le Laperouse en het zusterschip Le Champlain.” Of er een ferrylijn komt naar Ramsgate, is nog altijd niet zeker. Daarom zet de haven in op verschillende segmenten. In de voorhaven zal ingezet worden op de verdere uitbouw van de O&M site. In de achterhaven zal de oprichting van Ostend Science Park ervoor zorgen dat de ontwikkeling van het wetenschapspark in Plassendale 1 in een stroomversnelling raakt. Verder zal Plassendale 1 actief gepromoot worden als landbank voor de circulaire economie, bulk en project cargo.

(GLO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier