Haven Oostende blijft inzetten op de offshore en blue energy

Afgevaardigd bestuurder Paul Gerard bij voorzitter Johan Vande Lanotte. © ML
Redactie KW

Naast de offshore energieactiviteit blijft de Oostendse haven ook verder inzetten op bulkgoederen, cruises en roro.

“Maar de corebusiness blijft de haven verder uit te bouwen als thuisbasis voor de offshore en blue energy, inclusief innovatie en onderzoek”, aldus havenvoorzitter Johan Vande Lanotte woensdagvoormiddag op een persconferentie.

2014 was het eerste volledige jaar zonder ferryverkeer in ruim een eeuw. “Er zijn blijvende contacten met roro-rederijen, maar deze markt is in volle crisis door een moordende concurrentie en verscherpte milieunormen: de vooruitzichten zijn somber,” geeft hij toe.

Net als vorig jaar verwacht Paul Gerard zowat 20 cruiseschepen, waarvan een aantal passagiers in- en ontschepen in Oostende. Bulk en general cargo stegen vorig jaar met 4 procent ten opzichte van 2013. Na het verliesjaar 2013 boekte AGHO een kleine winst van circaa 150.000 euro en een positieve cash flow van zo’n 2 miljoen euro. “De investeringen die we nu voorzien, betreffen vooral nieuwe gebouwen voor de offshore activiteiten op de REBO-site voor bedrijven die voor Oostende kiezen “, zegt Johan Vande Lanotte.

Johan Vande Lanotte wijst op een luchtfoto de REBOcluster aan. Van daaruit kunnen alle offshorebedrijven hun activiteiten op zee organiseren.
Johan Vande Lanotte wijst op een luchtfoto de REBOcluster aan. Van daaruit kunnen alle offshorebedrijven hun activiteiten op zee organiseren.© ML

Jobs

Vandaag werken er in de haven 988 mensen, visserij niet meegerekend. 249 daarvan zijn actief in de offshorebedrijven. De crews van de werkbootjes, zo’n 30-tal zijn niet in die cijfers opgenomen. “Nu het Stevindossier wordt uitgevoerd, zullen de resterende windmolenparken de offshore activiteiten weer aanzwengelen en komen er extra jobs bij. Want het blijft de finale ambitie zoveel mogelijk activiteiten inzake bouw, onderhoud, dienstverlening en beheer in onze haven te lokaliseren.”

Toekomst

“Dit jaar verwachten we de aanbesteding voor de vernieuwing van de kaai achter het Vloot-gebouw”, aldus Johan Vande Lanotte. “De vroegere fast-ferry terminal verdwijnt er en er komt zo’n 7000 m² oppervlakte bij. Daar zullen de grotere eenheden van Vloot in de toekomst aanmeren.”

De Oostendse haven trekt bewust de kaart voor innovatie door onderzoek en ontwikkeling. Naast de al bestaande onderzoekscentra mikt de haven op de bouw van een sleeptank en golfbassin in de Greenbrigdesite om zeesituaties op schaalmodel te kunnen simuleren. Partners in dit project zijn onder andere het Waterbouwkundig laboratorium in Borgerhout, uGent, kuLeuven en de afdeling Maritieme Toegang.

(ML)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier