"Het is belangrijk dat we onze handels- en horecazaken zoveel mogelijk ondersteunen", licht schepen van Economie Kathleen Duchi (CD&V) de actie toe. "We willen hen als stad ook de nodige digitale tools aanreiken om te blijven groeien. Dit project is daarin een eerste stap." De 'Oarelbeke Weireldkoarte', een eigen betaal- en cadeaukaart die geldig is bij tal van handels- en horecazaken in de stad en deelgemeenten, werd samen met Unizo Leiekracht en het handelscomité uitgewerkt.
...

"Het is belangrijk dat we onze handels- en horecazaken zoveel mogelijk ondersteunen", licht schepen van Economie Kathleen Duchi (CD&V) de actie toe. "We willen hen als stad ook de nodige digitale tools aanreiken om te blijven groeien. Dit project is daarin een eerste stap." De 'Oarelbeke Weireldkoarte', een eigen betaal- en cadeaukaart die geldig is bij tal van handels- en horecazaken in de stad en deelgemeenten, werd samen met Unizo Leiekracht en het handelscomité uitgewerkt. "Straks kunnen we ook tombola's of digitale wedstrijden organiseren met de betaalkaart.", vult beleidsmedewerker economie Wouter Depuydt aan. "We onderzoeken ook de uitbreidingsmogelijkheden van de kaart, zoals het gebruik op de wekelijkse markt of de connectie met bestaande initiatieven zoals de High-Fivepalen en een systeem van deelfietsen. Alles hangt af van het draagvlak bij de bevolking en financiële en praktische haalbaarheid."De kaart heeft heel wat voordelen voor de handelaar én consument. Je kan als consument zelf kiezen hoeveel je op de kaart oplaadt en welk bedrag je daarvan in welke handels- of horecazaak besteedt. Zo kan je kiezen om jouw bestedingen met de kaart te verspreiden over de bakker, slager en kapper - tot de kaart volledig leeg is. Ook herladen of het samenvoegen van verschillende bonnen op één kaart behoort tot de mogelijkheden. Voor de handelszaken verdwijnt de logge werking, waarbij de handelaar aanvaarde cadeaubonnen in het stadhuis moet krijgen. Vanaf nu worden de geaccepteerde bedragen automatisch op hun rekening gestort.De kaart kan gebruikt worden bij meer dan 70 handelszaken die beslisten mee te stappen in het project en rotsvast geloven in de digitalisering. "Het is tijd om mee op de kar springen van de digitalisering", oppert Olivier De Block, voorzitter van het handelscomité. "Het gebruiksgemak en de toekomstmogelijkheden van de kaart stonden voorop bij de keuze van het systeem." Partner van dienst is het bedrijf CCV Lab - gevestigd in Cotton Park in Stasegem. Voor de lancering van de kaart worden twee acties afgevuurd. In december kan je het opgeladen bedrag terugwinnen door een cadeaukaart aan te kopen bij een van de twee verkooppunten. In januari volgt een nieuwe actie waarbij je het bedrag die je bij een van de deelnemende handelszaken spendeerde kan terugwinnen.