Hanne Pinoy innoveert met Amorie: “Verplaats gewoon de etalage naar de website”

Peter Soete

Hanne Pinoy is het voorbeeld van een jonge, dynamische onderneemster die een hippe boetiek met dameskledij in het Roeselaarse stadscentrum combineert met een sterk online platform. Zeker in coronatijden blijkt dit een mooi verhaal.

Je bent geboren in Roeselare maar opgegroeid in Oostnieuwkerke?

Hanne Pinoy : “Ja, maar Roeselare heeft altijd een bepalende factor gespeeld in mijn leven. Ik ging in Roeselare naar school en ik zette er ook mijn eerste stappen in het uitgaansleven met mijn vrienden en vriendinnen. Dat was in de Cirque op het Polenplein en toen ik ouder was, trok ik naar café Romen of naar de Moustache.”

Je ouders waren geen commerçanten?

“Neen, mijn papa was wel fotograaf in bijberoep en mijn mama werkte in een woonzorgcentrum in Oostnieuwkerke. In het hoger middelbaar heb ik Humane Wetenschappen gevolgd in de VMS en in het hoger onderwijs ging het richting Kortrijk waar ik toegepaste psychologie studeerde. Dat was met de bedoeling om later bijvoorbeeld in selectiekantoren of op een personeelsdienst van een bedrijf te werken.”

En dat gebeurde ook maar het was in Oost-Vlaanderen?

“Ik had een stage gedaan in Gent en ik woonde toen ook in Gent. Ik kon starten bij de provincie Oost-Vlaanderen als deskundige personeelsbeheer. Na twee jaar stapte ik over naar de universiteit Gent waar ik dossierbeheerder van de personeelsleden werd. Dat was al iets meer mijn ding. Ik had veel contact met de mensen en ik kon doelstellingen op korte termijn realiseren. Ik heb dat vier jaar gedaan.”

Toch was het nog niet helemaal wat je wilde?

“Neen, ik was nog altijd zoekend , ja, zo kun je dit best omschrijven. Ik voelde dat ik nog niet helemaal op mijn plaats zat op het vlak van jobtevredenheid. Ik heb in Gent zelfs een avondopleiding kapster gevolgd. Ik heb nooit gecoiffeerd maar heb absoluut geen spijt dat ik die opleiding heb gevolgd. Het maakte deel uit van mijn zoekproces.”

En opeens zette je de eerste kleine passen in de retailsector?

“Ik beseft dat er één iets was dat ik nooit beu werd: dameskledij en accessoires. Ik ben altijd een shopaholic geweest en opeens bedacht ik dat ik daarmee misschien geld kon verdienen.”

Het begin was aftastend?

“Heel zeker want ik bleef werken in Gent en ik startte een online damesboetiek in bijberoep. Na verloop van tijd begon ik kleine evenementen te organiseren zoals een afterwork shopping bij mijn ouders thuis en ook twee keer een pop- up boetiek in de bovenzaal van de Moustache. Dat waren iedere keer leuke activiteiten met veel bezoekers, een hapje en een drankje en veel lovende commentaren. Dat sterkte mij om met een pop-up boetiek te starten in de Roeselaarse Vlamingstraat. Tien maanden later was het tijd voor Amorie, een volwaardige boetiek met dameskledij en accessoires. Die vond een plaats aan de overkant van de pop-up in diezelfde Vlamingstraat.”

“Er was één iets dat ik nooit beu zou worden: dameskledij”

Je koos bewust voor Roeselare?

“Ah ja, want dit is in de eerste plaats mijn thuisstad: ik ben hier dicht bij familie en vrienden. Bovendien is het financieel veel makkelijker om een boetiek op te starten dan in Gent. En ik had de indruk dat er hier nog plaats was voor een boetiek zoals Amorie.”

Hoe bedoel je?

“Amorie is een kleinschalige boetiek waarvan ik de klanten zeer goed ken en hen zo een service kan bieden die ze ergens anders misschien niet kunnen krijgen. En ik waak er ook over dat ik mijn klanten betaalbare en unieke merken kan tonen.”

En het loopt los voor Hanne Pinoy?

“Ja, eigenlijk wel. Ik voel me gewaardeerd en ik heb mijn droomjob gevonden. Na tien maanden pop-up en al drie jaar de boetiek zie ik me niets anders meer doen. En ik ben zeker nog niet aan het einde van mijn ideeën voor Amorie.”

Zal Amorie deze coronacrisis overleven?

“Ja, Amorie overleeft dit. Ik heb zelfs onlangs een medewerkster aangenomen. Het voorbije jaar was een goed jaar voor Amorie. Maar niet alleen voor mijn boetiek. Ik ken ook enkele collega’s die zeer goed gewerkt hebben het afgelopen jaar. En ja, dat zijn inderdaad winkels die ook sterk inzetten op webwinkels en instagram. Instagram is echt zot! Dat is de perfecte teaser naar een webwinkel en bij uitbreiding naar de echte boetiek.”

Online is dus de boodschap?

“Absoluut. Veel winkeliers klagen dat er geen volk in de winkelstraten lopen en niet naar de etalages kijken. Dus moeten we de etalages verplaatsen van de winkelstraten naar het web. Ik merk dat ook wanneer de klanten naar de boetiek komen. Ze stappen binnen met een foto op de GSM en weten wat ze willen.”

Is Hanne Pinoy gelukkig?

“Zeer gelukkig. Zowel privé als zakelijk loopt het zoals ik zou willen. Ik heb nog geen seconde spijt van mijn beslissing om een ‘vaste job’ te ruilen voor mijn boetiek.”

Privé

Hanne Pinoy is geboren in Roeselare op 9 februari 1990 en is opgegroeid in Oostnieuwkerke. Ze is de partner van Thomas en ze wonen in Moorslede.

Opleiding

Lager onderwijs Oostnieuwkerke, middelbaar Klein Seminarie en VMS (Humane Wetenschappen). Hoger onderwijs toegepaste psychologie Vives Kortrijk. Werkervaringen bij de provincie Oost-Vlaanderen en UGent, online shop en damesboetiek Amorie in de Vlamingstraat in Roeselare (2017).

Vrije tijd

Op café en restaurant gaan, reizen.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.