Handelaars Jozef II-straat pleiten voor tijdelijke afsluiting van straat

De Jozef II-straat wordt ter hoogte van de Kapellestraat elke dag afgesloten voor het autoverkeer van 10 tot 18 uur. © GLO
Gillian Lowyck

De zelfstandigenorganisatie Unizo Oostende hield een bevraging bij haar leden over de dagelijkse afsluiting tussen 10 en 18 uur van de Jozef II-straat ter hoogte van de Kapellestraat. Daaruit blijkt dat de handelaars vooral vrezen dat deze opstelling permanent zou worden. Maar onderhuids is er meer aan de hand. “We zijn een beetje een aanhangsel van de Kapellestraat en dat is jammer, want we zijn meer dan dat”, klinkt het.

Het vorige stadsbestuur besliste eind februari 2018 om de kruising van de Kapellestraat met de Ooststraat en de kruising van de Kapellestraat met de Jozef II-straat verkeersvrij te maken. Van 10 tot 18 uur staan er in de Jozef II-straat elke dag hekkens met de boodschap dat wagens en ander gemotoriseerd verkeer er niet kunnen rijden. Fietsers en voetgangers kunnen wel nog door.

Tijdelijk

“Toen werd beslist om na zes maanden de toestand te evalueren”, zegt Stijn Van den Abbeele van Unizo Oostende. “Maar deze evaluatie is er volgens ons nooit gekomen en de tijdelijke afsluiting van de Jozef II-straat is gebleven.” Daarop besliste de vereniging voor ondernemers om de handelaars in de buurt te bevragen over hun ervaringen met deze tijdelijke afsluiting. Daaruit blijkt dat de meerderheid geen probleem heeft met de huidige afsluiting.

“Maar op de vraag of zij ook een permanente afsluiting zien zitten, kwamen wél heel wat vragen en verontrustende signalen”, gaat Stijn Van den Abbeele verder. “Die zou er voor zover wij weten niet komen. Wat we wél vragen, is dat de tijdelijke afsluiting een stuk netter oogt. We denken bijvoorbeeld aan de installatie van een verzinkbare paal die uit de grond komt.”

Geen fysieke barrière

Bevoegd schepen Björn Anseeuw (N-VA) bevestigt dat een permanente afsluiting niet op tafel ligt. Wel zijn er plannen om de situatie aan te passen, maar niet zoals Unizo vraagt. “Een fysieke barrière zoals het plaatsen van paaltjes, dat zullen we niet doen. Het is de bedoeling dat we de straat heraanleggen waarbij we dezelfde stenen gebruiken als in de Kapellestraat. Net zoals aan de kant van de Vindictivelaan wéét je als autobestuurder dan dat je daar niet zomaar kan rijden. We zullen dus niet werken met bloembakken of dergelijke. Leveranciers zullen uiteraard wel nog altijd de straat in kunnen rijden. Het kruispunt zal dus verkeersvrij blijven, maar er is helemaal geen reden tot ongerustheid. De werken hiervoor zullen in het najaar starten.”

Volgens Unizo uiten de handelaars ook bekommernissen over de mobiliteit. “Alle verkeer richting centrum, maar ook naar scholen en woningen in het centrum wordt afgeleid naar de Vindictivelaan zonder dat daar nog uitwijkmogelijkheden zijn”, zegt Stijn Van den Abbeele. “Met de bekende files tot gevolg. De Kapellebrug is al maanden afgesloten voor alle verkeer, de brug naar het Stationsplein is sinds kort weer open, maar ook daar kan geen verkeer meer weg. Bijna alle winkeliers vragen ook meer laad- en loszones in de buurt.”

“We zijn momenteel volop bezig met het opstellen van een mobiliteitsplan”, reageert Björn Anseeuw. “Alles is bespreekbaar, maar ik ga geen losse maatregelen nemen. Dit plan wordt een totaaloefening, waarbij je in feite heel je stad herdenkt. Het vorige stadsbestuur heeft 4,5 jaar over het mobiliteitsplan gedaan, van ons zal het niet zo lang duren, maar we zullen ook niet over een nacht ijs gaan. Het zal dus ook wel langer duren dan een jaar. We werven nu drie mensen aan die voltijds bezig zullen zijn met mobiliteit en werken samen met een bureau om een ambitienota op te stellen.”

Kapellebrug

“Meer laad- en loszones? We gaan voor innovatieve en duurzame oplossingen en dat maakt ook deel uit van het mobiliteitsplan. Het zou best kunnen dat dat in de toekomst op een volledig andere manier georganiseerd wordt. En uiteraard treden we in dialoog met de handelaars”, benadrukt Anseeuw.

Dat hekken dat nu de straat afsluit, oogt maar triest en valt vaak om

Wat betreft de Kapellebrug weerlegt Anseeuw de claim van Unizo dat het afsluiten voor meer files zorgt. “We hebben dat geteld en bijgehouden en het veroorzaakt géén extra hinder”, zegt hij. “De Kapellebrug zal inderdaad permanent afgesloten blijven voor wagens. Fietsers en voetgangers spelen hier de hoofdrol.”

Autoluw

Stijn Van den Abbeele geeft graag nog mee dat Unizo Oostende niet gekant is tegen een autoluw stadscentrum, maar wél tegen een autovrij centrum. “Dat is een groot en belangrijk verschil”, zegt hij. “Niet alleen voor de handelaars zou dat erg moeilijk zijn, ook voor wie er woont. Maar zo weinig mogelijk wagens in het centrum, daar pleiten wij ook voor. De afsluiting van de Jozef II-straat ter hoogte van de Kapellestraat vinden wij in principe een goede oplossing voor de rest van het centrum. Zodat de leveranciers nog altijd vlot hun weg kunnen vinden naar het stadscentrum. En uiteraard willen wij ook mee betrokken worden in het nieuwe mobiliteitsplan”, besluit de voorzitter van Unizo Oostende.

Windvlaag

We gingen ons oor ook zelf te luisteren leggen in de Jozef II-straat en klopten aan bij Edouard Couture. De zaak bevindt zich al sinds de jaren zeventig in Oostende. Een hele periode in de Kapellestraat en sinds vijf jaar in de Jozef II-straat. “Zoals de afsluiting in de straat nu is – gewoon een hekken – dat vind ik echt niet proper en net”, zegt zaakvoerster Myriam Tanghe. “Het ontsiert onze straat. En bij de minste windvlaag valt het meteen om. Wij weten hier ook niet veel van wat er met de straat zal gebeuren. Er was onlangs een infosessie voor de handelaars, maar daar ging het enkel over de heraanleg van de Adolf Buylstraat.”

Fietsenstalling

“We hoorden dat dezelfde stenen als in de Kapellestraat gebruikt zouden worden, maar dat dat maar een klein stukje zal zijn. Dat is jammer, want er zijn heel veel dingen die hier in de straat beter kunnen. Denk maar aan de fietsenstalling, die nu voor de etalages van de handelaars staan. Zou die bijvoorbeeld niet beter aan de kerk staan? Daar heeft er niemand last van!”

Zaakvoerster Myriam Tanghe van Edouard Couture.
Zaakvoerster Myriam Tanghe van Edouard Couture.© GLO

Dat de kruising van de Jozef II-straat en de Kapellestraat verkeersvrij is, vindt Myriam op zich niet erg. “Voor ons heeft dat eigenlijk weinig zin. Meestal parkeren er hier toch vrachtwagens voor de deur die de hele dag in de Kapellestraat moeten zijn. Wij zijn een beetje het aanhangsel van de Kapellestraat en dat vinden we jammer, want er zijn hier toch ook een aantal mooie zaken”, pleit Myriam Tanghe voor een opwaardering van de Jozef II-straat.

Joy Dusbaba van herenzaak MENZ. is heel tevreden met de afsluiting. “Voor ons is dat echt iets positief. Het enige wat wij nog zouden willen, is dat de afsluiting zelf netter wordt gemaakt. Het valt nogal snel om bij slecht weer. Maar we hoorden dat de straat opnieuw heraangelegd zou worden. Heel goed vinden wij dat. Mijn vrouw heeft iets verderop in de straat ook een winkel, KIDZ, en ook zij is supertevreden met het feit dat onze straat autovrij is. Een prima maatregel.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier