Ecologischer toeren: het thema staat helemaal bovenaan de agenda sinds Coldplay eind vorige week aankondigde dat het niet meer op tournee gaat omwille van de ecologische impact. De vele vrachtwagens op de baan, de vele vliegmijlen, de gigantische berg plastiek bekertjes: er moet een einde aan komen. Een mening waar mulitnational Production Resource Group (PRG) zich volledig in kan vinden. De wereldleider in het aanleveren van technologieën voor evenementen van de U2's, Metallicas en Beyoncés van deze wereld maakt bekend dat het in januari de Oostendse vestiging langs de A10 zal ombouwen tot 'The Green House'.
...

Ecologischer toeren: het thema staat helemaal bovenaan de agenda sinds Coldplay eind vorige week aankondigde dat het niet meer op tournee gaat omwille van de ecologische impact. De vele vrachtwagens op de baan, de vele vliegmijlen, de gigantische berg plastiek bekertjes: er moet een einde aan komen. Een mening waar mulitnational Production Resource Group (PRG) zich volledig in kan vinden. De wereldleider in het aanleveren van technologieën voor evenementen van de U2's, Metallicas en Beyoncés van deze wereld maakt bekend dat het in januari de Oostendse vestiging langs de A10 zal ombouwen tot 'The Green House'."Dit moet hét internationale kenniscentrum over deze materie worden", zegt zaakvoerder Frederic Opsomer van PRG Projects, de huidige innovatieve cel van de multinational. "We willen onder meer samenwerken met onderwijsinstellingen in de buurt, workshops voor de industrie organiseren en een plek creëren waar bands de nieuwigheden kunnen uitproberen. Concreet: als pakweg dj Etienne de Crécy iets nieuws wil uitproberen, zal hij dat bij ons kunnen doen. De nieuwste snufjes zullen ter beschikking staan. Ons team in Oostende reageert zeer enthousiast. Doordat we deel uitmaken van een grote multinational kunnen we nu volop gaan voor onze missie. Voor alle duidelijkheid: met deze plannen zijn we al maanden bezig en staat los van de mededeling van Coldplay, al juichen we hun visie wel toe. Of we al contact hebben gehad met Coldplay? (stilte) We zijn er mee bezig, ja." (lacht)Meer ecologisch werken: het is geen onbekend terrein voor het Oostendse PRG Projects-team. "De groene golf in de sector is al even aan de gang", gaat Frederic Opsomer verder. In 2017 pakte PRG Projects al uit met het baanbrekende Spaceframe, een inklapbaar carbonsysteem voor de grote schermen. Het vervangt de zware en logge aluminium of stalen constructies. "Onze videoschermen werden telkens dunner en lichter, waardoor we minder vrachtwagens en lichtere motoren nodig hadden... Maar hoe lichter en dunner wij gingen, hoe meer steunstukken de podiumbouwers moesten meenemen. En dat had een pervers effect, want een toerende band als U2 reist rond met één scherm en drie podia. Dus we verschoven de problemen, en dat maal drie! We evolueerden technisch, maar hadden nooit bij het ruimere plaatje stilgestaan. Met dat idee ontwikkelden we Spaceframe. In plaats van vijf vrachtwagens waren er ineens maar drie nodig. Alles hebben we eens heel gedetailleerd uitgerekend: dankzij Spaceframe konden we alleen al tijdens de jongste tournee van U2 ongeveer 492 ton CO2 besparen. De bijhorende financiële winst is even belangrijk. Winst stimuleert extra investeringen in research and development."Dat een wereldgroep als Coldplay hier een punt van maakt, is voor de ontwikkeling zeer belangrijk. "Toen wij Spaceframe ontwikkelden, moesten we als missionarissen vijf keer de wereld rondreizen om dat product verkocht te krijgen. We moesten de mensen echt overtuigen om geld te investeren en hen bewijzen dat ze het zouden terugverdienen. Mijn beweegreden: het moet groener. Hun beweegreden: het moet goedkoper. Wij moeten zorgen dat onze groene technologieën ook economisch interessant zijn. Hopelijk kan Coldplay, die een zeer groot publiek heeft, daarin een katalysator zijn."Wat denkt Frederic Opsomer: kan toeren straks echt volledig CO2-neutraal zoals Coldplay dat wil? "Ik werk met de 30%-regel. Als technologieproducent willen wij dat het met 30% minder volume en gewicht kan. De fabrikant van de vrachtwagens moet ervoor zorgen dat hij 30% zuiniger kan rijden. De tourpromotor moet er met een goeie planning voor zorgen dat er 30% minder kilometers afgelegd worden... Dan zit je aan 30 procent van de originele impact. En ook de concertbezoeker moet 30% ecologischer denken, door pakweg te carpoolen. Waar het einde is? Zolang er creativiteit is, zal er evolutie zijn."