Grote verandering op til voor Ring Shopping: nieuwe gevel, extra horeca, groot evenementenplein én nieuwe naam

Zo moet het nieuwe gebouw er gaan uitzien.© OV
Zo moet het nieuwe gebouw er gaan uitzien.© OV
Olaf Verhaeghe

Het winkelcentrum Ring Shopping Kortrijk Noord op de grens van Kortrijk met Kuurne krijgt het komende anderhalf jaar een forse make-over. Niet alleen wordt de hele gevel onder handen genomen, er komen ook nieuwe horecazaken, een groot evenementenplein, een versmarkt én een nieuwe naam. Aan de grote vernieuwing hangt een prijskaartje van 12,5 miljoen euro.

Aan Poort 3 van Ring Shopping Kortrijk Noord zijn de werken al gestart, maar de komende maanden wordt het hele winkelcentrum onder handen genomen. De Grote Vernieuw(r)ing, zoals de make-over werd gedoopt, moet het shoppingcenter klaarstomen voor de toekomst.

Minder leegstand, meer bezoekers

“Vandaag is de eerste dag van het tweede leven van Ring Shopping”, zegt Nicolas Beaussillon van Wereldhave Belgium. Die holding nam het winkelcentrum op de grens van Kortrijk met Kuurne in 2015 over. Sindsdien zakte de leegstand van ruim 15 procent naar minder dan 5 procent en nam het aantal bezoekers fors toe, tot 3,5 miljoen in 2019 voor corona toesloeg.

Maar Wereldhaven wil meer en investeert het komende anderhalf jaar zo’n 12,5 miljoen in een forse facelift van Ring Shopping. “De belangrijkste pijler is de renovatie van de buitengevel”, aldus de jonge ceo.

Nicolas Beaussillon, ceo van Wereldhave Belgium, kwam de plannen voor het vernieuwde Ring Shopping woensdag voorstellen.© Olaf Verhaeghe
Nicolas Beaussillon, ceo van Wereldhave Belgium, kwam de plannen voor het vernieuwde Ring Shopping woensdag voorstellen.© Olaf Verhaeghe

“De huidige poorten worden afgebroken en de hele gevel krijgt een moderne architectuur die vooral ook een stuk zichtbaarder moet worden. De gevel wordt vijf meter hoger gebouwd met ruimte voor de logo’s van onze winkels binnen. We willen daarnaast ook een sterkere verbinding creëeren tussen binnen en buiten. Het winkelcentrum mag geen gesloten doos meer zijn.”

Buitenzone

Een van de elementen die daar mee voor moet zorgen, is een grote buitenzone met evenementenplein en ruimte voor nieuwe horecazaken. In totaal komen er straks vijf horecazaken, waaronder een nieuwe vestiging van Hawaiian Poké Bowl, het restaurant dat vandaag op de Grote Markt in Kortrijk succes heeft.

“We willen onze horecazaken ook de ruimte geven om ’s avonds en op zondag open te zijn”, oppert Brenda Lombary, shopping manager. “Op ons evenementenplein komt ook extra speelruimte voor kinderen, is er ruimte voor foodtrucks en hebben we de mogelijkheid om externe organisaties te ontvangen. Onze grootste troef: de ruime gratis parking behouden we uiteraard.”

 © Olaf Verhaeghe
© Olaf Verhaeghe

De nieuwe hogere gevel zal niet zelf verlicht worden, maar wordt bestraald vanop de parking. Zo moet de lichtvervuiling en de hinder voor de omgeving tot een minimum beperkt worden. “En ook tijdens de werken, die toch zeker tot het voorjaar van 2022 zullen duren, willen we de impact op de bezoekers en de winkels zo klein mogelijk houden”, aldus Branda nog. “Alle winkels zullen sowieso open kunnen blijven.”

Versmarkt en nieuwe naam

Nog nieuw binnen is een versmarkt – denk aan ruimte voor een kaasboer, vismarkt, slager of bakker – waarin de focus op lokale spelers komt te liggen en een groter servicepunt The Point waar onder meer onlinebestellingen afgehaald zullen kunnen worden. “We willen evolueren van een puur winkelcentrum naar een plek waar je alles kan vinden”, benadrukt Nicolas Beaussillon.

Shopping manager Brenda Lombary.© Olaf Verhaeghe
Shopping manager Brenda Lombary.© Olaf Verhaeghe

De grootste verandering komt er echter in september wanneer Ring Shopping niet alleen een nieuw logo maar ook een nieuwe naam zal lanceren. Hoe die zal klinken, is nog niet bekend. “We houden dat bewust nog even geheim, maar het is uiteraard een grote stap”, stelt Brenda Lombary. “We willen Ring Shopping samen met Wereldhave helemaal voorbereiden op wat de komende jaren en decennia nodig is, waar onze klanten naar vragen. Zoals Nicolas heel mooi zei: het winkelcentrum van morgen.”

Ceo Nicolas Beaussillon met shopping manager Brenda Lombary en woordvoerder Charlotte Tahon.© Olaf Verhaeghe
Ceo Nicolas Beaussillon met shopping manager Brenda Lombary en woordvoerder Charlotte Tahon.© Olaf Verhaeghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier