In de Zeebrugse polderklei worden megasterke funderingen gebouwd voor elf windturbines. Na de zomer van 2020 zullen de reuzen van 150 meter hoof op volle kracht draaien. Hun gezamenlijk vermogen van 44 MegaWatt zal gebruikt worden voor autobehandelaar International Car Operators (ICO), aangemeerde schepen en het algemene elektriciteitsnet.
...

In de Zeebrugse polderklei worden megasterke funderingen gebouwd voor elf windturbines. Na de zomer van 2020 zullen de reuzen van 150 meter hoof op volle kracht draaien. Hun gezamenlijk vermogen van 44 MegaWatt zal gebruikt worden voor autobehandelaar International Car Operators (ICO), aangemeerde schepen en het algemene elektriciteitsnet."Dit is het perfecte moment om onze eigen groene stroom te beginnen produceren", zegt Marc Adriansens, gedelegeerd bestuurder van (ICO). "Er zal enorm veel stroom nodig zijn om de massaal opkomende elektrische wagens op onze terminal op te laden. Bijvoorbeeld de batterijen van wagens die hier na zes weken varen vanuit San Francisco aankomen (Tesla, n.v.d.r) zijn zo goed als leeg. Wij moeten die voor levering aan de eindklant tot 80% van de capaciteit opladen. Dit moet bovendien snel gaan want alle wagens die wij behandelen, zijn al verkocht."ICO heeft nu al 308 elektrische posten waarmee 2.000 wagens per week of 100.000 per jaar opgeladen kunnen worden. "Om een idee te geven van hoeveel elektriciteit dit nu al vergt: de productie van anderhalve windturbine. En het aandeel van de elektrische wagens zal de komende jaren sterk toenemen."De bestaande windturbines in Zeebrugge, aangevuld met deze elf bij ICO en andere turbines in aanbouw, maken van de kusthaven de koploper in groene stroom. "Tegen eind 2020 komen we op een totale productiecapaciteit van 130 MegaWatt. Hiermee kunnen we de halve provincie of meer dan 100.000 gezinnen van stroom voorzien", zegt gedelegeerd bestuurder Joachim Coens van het havenbestuur MBZ.Het gaat om een investering van 55 miljoen euro door de nieuwe vennootschap ICO Windpark. Deze investering wordt gedragen door ICO (37,5%), Engie (37,5%) en het havenbestuur (25%). "Na de tijdperken van petroleum, steenkool en aardgas, bouwt Zeebrugge voort op zijn historische roeping van energiehaven. Maar deze keer met hernieuwbare energie", besluit Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van MBZ."Hieronder een simulatie van hoe de terminal van ICO er na het bouwen van de windturbines en afwerken van de Bastenakenterminal zal uitzien.