Maandag maakten luchtverkeersleider Belgocontrol en de West-Vlaamse Intercommunale Vliegveld Wevelgem-Bissegem (WIV) hun langverwachte samenwerkingsovereenkomst bekend. Nadat de luchthaven in september 2016 op de vingers werd getikt door EASA (het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, red.) en bij slecht weer niet langer bereikbaar was, moest WIV op zoek naar een professionele partner. Belgocontrol voorziet fo...

Maandag maakten luchtverkeersleider Belgocontrol en de West-Vlaamse Intercommunale Vliegveld Wevelgem-Bissegem (WIV) hun langverwachte samenwerkingsovereenkomst bekend. Nadat de luchthaven in september 2016 op de vingers werd getikt door EASA (het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, red.) en bij slecht weer niet langer bereikbaar was, moest WIV op zoek naar een professionele partner. Belgocontrol voorziet forse investeringen (1,2 miljoen euro) om de regionale luchthaven te helpen met de nodige installaties, apparatuur en personeel."De hele situatie had een enorme invloed op onze werking", stelt Luc Olivier, directeur van Abelag, de grootste klant van de luchthaven. "Je kan je niet voorstellen hoe belemmerend dat was. Ik vergelijk het graag met een renner in de Tour de France die moet fietsen met een extra rugzak van 10 kilogram, maar wel elke rit moet winnen. Een nagenoeg onmogelijke opdracht. Die last valt gelukkig weg."Volgens Luc Olivier keert Kortrijk-Wevelgem terug naar de toestand voor het probleem. "Bij mist of lage bewolking staan wij machteloos. Op vandaag gebeurt het dat 20 tot soms 50% van de vluchten niet kan opstijgen of landen. Vooral 's ochtends en 's avonds - wanneer de wolken al eens lager hangen - zitten we met problemen. Met de komst van Belgocontrol zullen we opnieuw nagenoeg altijd in en uit kunnen uitvliegen. De lat voorwolken verlaagt van 900 à 1000 meter naar om en bij de 300 meter."Dat de Belgische luchtverkeersleider ook een stuk professionalisering naar de luchthaven brengt, juicht de Abelag-directeur toe. "Die mensen van Belgocontrol, dat zijn stuk voor stuk profs, hé. Wij zien de toekomst alvast rooskleurig in. Zakenluchtvaart staat volgens mij pas aan de start van iets moois." "Ik hoop ook dat de nieuwe structuur, onder leiding van de nieuwe gedelegeerd bestuurder Dirk Van Belleghem, inziet hoezeer Abelag gelooft in Kortrijk-Wevelgem. Wij zijn de enige die de afgelopen jaren stevig geïnvesteerd hebben in de luchthaven. Het kan hier alleen maar sneller, vlotter en beter worden", besluit Luc.