Groep Spegelaere opent supermarkt van de toekomst: “Traditionele, overdekte markt”

Stefaan (links) en Kristof Spegelaere in de vernieuwde supermarkt langs de Torhoutsesteenweg. © PETER MAENHOUDT
Hannes Hosten

Een supermarkt met de sfeer van een overdekte markthal, vol verse producten en met veel menselijk contact. En een tearoom waar de bezoeker een koffie kan drinken en zijn net gekochte producten zelf kan nuttigen. Dat is – heel kort gezegd – het concept van de ‘supermarkt van de toekomst’ dat de familie Spegelaere ontwikkelde voor haar winkel in de Torhoutsesteenweg. Die werd dinsdagavond feestelijk geopend.

Spegelaere is een kleine familiale supermarktketen met winkels in Oudenburg, Jabbeke, Eernegem en Oostende, een logistiek centrum met kantoren en een verscentrale in Eernegem en een doe-het-zelfzaak in Bornem. De winkel in Oostende kreeg het voorbije jaar een heel nieuwe look. De zaak was tijdens de werken nooit gesloten, maar werd – nu alles klaar is – wel weer officieel geopend.

“We stripten de bestaande winkel, zodat je de houten spanten, de oude muren en het metalen dak kan zien”, vertelt Stefaan Spegelaere (53), de middelste van de drie broers die de supermarktketen runnen. “Daarnaast kochten we de loods vlak naast onze supermarkt en hebben we ook die gestript. Beide sluiten nu wonderwel bij elkaar aan en de winkel groeide van 1.700 naar 2.700 m². In het nieuwe gedeelte vind je de versmarkt en de tearoom The Place, in het oude gedeelte is de supermarkt met alle andere producten ondergebracht. We kozen voor zoveel mogelijk natuurlijk licht, wat zorgt voor een andere sfeer.”

Internationale zoektocht

“Aan deze renovatie ging een zoektocht van twee jaar vooraf”, zegt Kristof Spegelaere (48), de jongste van de drie broers. “We bezochten ruim 50 winkels in Spanje, Italië, Frankrijk, Engeland, Nederland en Duitsland. Daar waren supermarkten bij, maar ook een bakkerij, een restaurant, een pizzeria… De ideeën komen uit verschillende hoeken. We maakten foto’s en hebben die een hele namiddag samen zitten bekijken. In België bestaan weinig voorbeelden van het concept dat we in gedachten hadden. We wilden de beleving van een traditionele markt van vroeger, maar dan overdekt.”

In de tearoom kan je alle producten uit de winkel nuttigen zonder meerkost

“Belangrijk daarbij zijn heel veel West-Vlaamse streekproducten”, benadrukt hij. “In onze verscentrale werken ruim 20 mensen, onder wie zes koks. Zij maken veel warme en koude gerechten zelf. Het resultaat is een supermarkt van de toekomst, waar beleving centraal staat. Mensen moeten hier graag komen winkelen, ook op zaterdag en zondag, en dat kunnen combineren met een croissant en een koffie. Er is nagedacht over elk detail van deze winkel: het uitzicht, de indeling, de plaats van de artikelen op de rekken. Het is vrij uniek dat een totaal nieuw ontwerp wordt uitgewerkt voor één winkel.”

Tearoom in de winkel

Opvallend in het vernieuwde winkelconcept is de tearoom The Place. “Je kan hier terecht voor een kwaliteitsvolle koffie van het koffieapparaat. Maar je kan hier ook alle producten uit de winkel nuttigen zonder meerkost”, legt Stefaan uit. “In de winkel hebben we klaargemaakte pizza’s, ribben en kippenbillen, maar er staat ook een oventje om gerechten op te warmen. We zien dat de tearoom goed draait. Mensen drinken hier een koffie, studenten eten hun broodje op… De reacties zijn heel positief.”

Aan de vernieuwde supermarkt is een cafetaria verbonden.
Aan de vernieuwde supermarkt is een cafetaria verbonden.© gf

In de vernieuwde winkel in Oostende werkt een 30-tal mensen, in de hele Groep Spegelaere meer dan honderd. Het blijft een fenomeen dat de familie als kleine speler standhoudt tegen de grote supermarktketens. Hoe ze het daarin slagen? “Door de liefde voor wat we doen. De passie”, zegt Stefaan. “En ook omdat we als familie heel snel kunnen schakelen en een nauwe samenwerking hebben met ons personeel. Ze bedienen heel veel klanten zelf en voelen zo goed aan wat ze willen. Daar kunnen we snel op inspelen.”

Familiebedrijf

Met de opening van de vernieuwde supermarkt in Oostende begint ook de viering van de 55ste verjaardag van de groep. “Alles begon met een melkronde in Oudenburg, waar onze ouders een kruidenierswinkeltje aan koppelden”, blikt Kristof terug. “Later volgden winkels in Jabbeke, Oostende en Eernegem. Vader Arnold is intussen 80, maar is er nog altijd om ons drie te sturen. Tijdens de verbouwingswerken was hij hier elke dag. Moeder Susan (77) bezoekt regelmatig de winkels en belt ons om te zeggen als iets volgens haar niet oké is.”

“Belangrijk is ook dat de drie broers elk hun afdeling hebben. Elk zorgt voor zijn eigen afdeling en maakt dat hij er sterk in is. We geven elkaar hints, maar pakken elkaars werk niet af”, legt Stefaan uit. “Onze oudste broer Jan (54) is verantwoordelijk voor de keuken, de slagerij en het versatelier. Ook zijn zonen Jonas (28) en Tom (27) werken al met hem mee. Ons versatelier levert ook maaltijden aan een reeks horecazaken aan de kust. Ikzelf ben verantwoordelijk voor de groenten- en fruitafdeling en Kristof leidt de afdeling bakkerij, kaas en charcuterie.”

Jonge klanten

“Ook onze andere winkels zullen worden heringericht volgens ons nieuw dna”, kondigt Kristof aan. “Als alles hier op punt staat, zullen we eerst Eernegem aanpakken. Maar dat zal wellicht nog een jaar tot anderhalf jaar duren. Ons vernieuwde productenaanbod is nu al in de andere winkels verkrijgbaar. Een buitenlandse zoektocht zal voor de volgende winkels niet meer nodig zijn, maar we moeten toch altijd maken dat we mee blijven.”

“We stellen nu al vast dat veel nieuwe, jonge klanten de weg naar onze vernieuwde winkel vinden”, zeggen de broers Spegelaere. “Het is belangrijk dat de klant zich goed voelt en het winkelen een leuke ervaring vindt. Mensen hebben minder tijd en kopen anders meer en meer online. We gaan ervan uit dat die positieve beleving ook tot een meerverkoop leidt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier