Wie een beetje op zijn of haar lijn let weet dat alcohol niet bepaald bijdraagt aan je perfecte maatje 38. Bovendien gaan wodka-redbulls of whisky-cola's al snel vervelen in dit weer. Ze zijn vrij duur en lessen je dorst amper. Dat was ook Gilles Verhaeghe met zijn jarenlange horeca-ervaring opgevallen. "Ik speelde al sinds vorig jaar met het idee om onze gezonde sapjes - die hier erg goed verkopen - te combi...

Wie een beetje op zijn of haar lijn let weet dat alcohol niet bepaald bijdraagt aan je perfecte maatje 38. Bovendien gaan wodka-redbulls of whisky-cola's al snel vervelen in dit weer. Ze zijn vrij duur en lessen je dorst amper. Dat was ook Gilles Verhaeghe met zijn jarenlange horeca-ervaring opgevallen. "Ik speelde al sinds vorig jaar met het idee om onze gezonde sapjes - die hier erg goed verkopen - te combineren met een beetje alcohol", vertelt hij. "Maar dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan, geen van die fabrikanten voelde er iets voor om geassocieerd te worden met sterke dranken. Die worden immers niet gelinkt met het gezonde, hippe imago dat die sapjes hebben."Gilles liet zich niet tegenhouden door die redenering en ging dan maar zelf aan de slag. "Ik ben in zee gegaan met Spirits by Design uit Avelgem. Zij hebben mij geholpen met de samenstelling. Al heb ik zelf heel wat smaaktesten gedaan om het goed te krijgen", lacht hij.Babbu heeft een gezellige lichtroze kleur en bestaat uit watermeloensap, zure appel en graanwodka. Al smaak je dat laatste ingrediënt bijna niet. Het brouwsel bevat amper 4 procent alcohol. Het drankje wordt geproduceerd in brouwerij Eutropius in Menen, die ook verantwoordelijk is voor het ondertussen bekende aperitiefbier Julia. Ikoon.biz uit Tielt was dan weer verantwoordelijk voor de branding. Dat maakt Babbu dus 100 procent West-Vlaams."Ik ben er nog altijd heel tevreden mee", aldus Gilles. "Ik drink het zelf heel graag na een zware shift. Ik vind het de ideale dorstlesser." En dat lijken zijn klanten het met hem eens te zijn. "Ongeveer een maand geleden zijn we begonnen met de verkoop. We hebben de eerste keer meteen 6.600 blikjes geproduceerd en daar hebben we er al een derde van verkocht. Het gaat trouwens steeds harder", besluit hij trots.Wie zich ook eens aan een slokje Babbu wil wagen kan dat voorlopig enkel doen in Nuba-R. Al is Gilles' uiteindelijke doel wel om het blikje ook in de rekken van de supermarkt te zien. Een blikje van 33 centiliter kost je 4.50 euro, inclusief ijsblokjes.