Generatiewissel bij transport -en logistiek bedrijf North Sea Express in Zeebrugge

Er is een generatiewissel bezig bij North Sea Express, opgericht door Dirk Callant. We zien v.l.n.r.: Frederik Martens, Audrey Callant, Steve Scherpereel, Grace Callant en Dirk Callant. (foto Davy Coghe) © Davy Coghe
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Dirk Callant (68) geeft de fakkel van North Sea Express door aan de volgende generatie. Die bulkt van de ambitie. “We zijn al even bezig met het verschuiven van de focus van puur transport naar magazijndiensten en verhuur van rollend materieel. Er komend 500 trailers bij en we richten de voormalige site van British European Transport in als ‘brexitproof’ parkeerterrein”, zegt schoonzoon Steve Scherpereel.

Dirk Callant startte in 1982 in Knokke-Heist een bedrijf voor het transport van goederen tussen Engeland en de Benelux, Duitsland en Frankrijk. In 1987 ging dit over in North Sea Express (NSE), dat zich in 1990 vestigde op de Transportzone in Zeebrugge en doorgroeide in nationaal en internationaal vervoer. “Na al die jaren vindt een generatiewissel plaats”, vertelt de 34-jarige schoonzoon Steve Scherpereel.

Bij de oprichters en werknemers zijn veel mensen van het eerste uur op pensioenleeftijd. Zowel op de werkvloer als in het beheer kwam er plaats voor een jongere groep. Dirk Callant heeft vier dochters: Ellen, Grace, Audrey en Charlotte. “Daarvan werken er twee in het bedrijf: mijn partner Grace (31) leidt de verhuurafdeling en zus Audrey (27) startte onlangs op HR. De man van Ellen, Frederik Martens, is verantwoordelijk voor de warehouse activiteiten en charters”, zegt Steve. Hij werkt 13 jaar in het bedrijf en is verantwoordelijk voor business development.

De historische basisactiviteit van het bedrijf is transport. “We hebben nog steeds een tachtigtal trekkers met eigen chauffeurs in België ingeschreven, die we combineren met onderaannemers. Daarnaast verleggen we vandaag de focus naar ‘renting’ van rollend materieel en logistieke magazijndiensten. Alles is te huur: zowel chassis, trekkers als opleggers van allerlei types. Bijvoorbeeld de koeltrailers die we sinds kort verhuren, zijn een succes. We hebben een 400-tal chassis waarvan er een 100 multi-inzetbaar zijn voor containers van 20 tot 45 voet. Helemaal nieuw is een dieplader en we gaan investeren in 500 nieuwe trailers en een honderdtal nieuwe trekkers. Daarnaast werd onze werkplaats, met een grote spuitcabine, sinds kort opengesteld voor derden als een nieuwe zelfstandige entiteit NSE Workshop.”

Brexit

Naast renting vormen logistieke magazijndiensten de tweede focus voor de toekomst. “We beschikken over 20.000 vierkante meter opslagruimte die vergund is als ‘goedgekeurde laadplaats’. Dat creëert voor de crossdocking een grote toegevoegde waarde in het licht van de Brexit.”

In aanloop naar de Brexit, die op het einde van dit jaar zou plaatsvinden, voert NSE werken uit op site die het enkele jaren overnam uit het faillissement van British European Transport (BET). Op deze vier hectare worden oude gebouwen afgebroken. “Er komt een veilig en ‘brexitproof’ parkeerterrein met onder meer een douane-entrepot. In de Brexit zien we ook opportuniteiten voor de verhuur. In de periodes dat de Brexit de eerste keren zou plaatsvinden, stelden we vast dat de vloot niet snel uit het Verenigd Koninkrijk terugkwam. Er is nood aan extra rollend materieel.”

Diepzeecontainers

NSE verwacht ook veel van de groei van de containertrafiek. “Door de toenemende aanlopen bij CSP Zeebrugge en de ontwikkeling van het Chinese logistiek park Lingang in de achterhaven, bereiden we ons voor op booming business. Vanuit de Transportzone zijn we goed gelegen. We hebben niet alleen veel containerchassis, maar ook een driehonderdtal eigen containers.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier