Gemeentelijke cadeaubon wint aan populariteit dankzij de coronacrisis

Schepen Frederik Sap en Arnold Vandenbussche zetten flink in op de gemeentebon, met succes: “Hoe meer keuze, hoe populairder de bon, zo merken we.” (foto SB)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Schepen Frederik Sap en Arnold Vandenbussche zetten flink in op de gemeentebon, met succes: “Hoe meer keuze, hoe populairder de bon, zo merken we.” (foto SB)©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Redactie KW

Gemeentebonnen winnen door de coronacrisis aan populariteit. Sinds de pandemie lanceerden acht gemeenten uit de regio een vorm van cadeaubon om de lokale economie een duwtje in de rug te geven. Andere gemeenten zagen dan weer een boost in de verkoopcijfers in 2020. Roeselare is de koploper, al valt ook het succes in Hooglede op. Opvallend: ondertussen heeft elke gemeente in de regio zo’n bon.

Een gemeentebon is een algemene bon per stad of gemeente waarmee je bij een resem lokale handelaars terechtkan. Voor de coronapandemie werd deze vooral gebruikt als cadeaubon, maar nu is het meer dan ooit een financiële steun voor de lokale handel.

Roeselare is de absolute koploper qua verkoopcijfers van gemeentelijke bonnen. Niet geheel verrassend, want met 64.000 inwoners is de Rodenbachstad dan ook de grootste en meest bevolkte stad in onze regio. De Roeselare Kadobon werd gelanceerd eind 2013 en kende meteen al groot succes. Het eerste jaar verkocht Roeselare voor 70.000 euro aan bonnen, zeven jaar later in 2020 is dat 650.000 euro. De ‘koningin der shoppingsteden’ leverde ook een extra inspanning tijdens de coronapandemie. “We hebben verkoopacties opgezet met een spaarkaart, waarbij een volle kaart een Roeselare Kadobon opleverde”, duidt Kathleen Biesbrouck, retaildeskundige bij het Roeselaarse stadsbestuur. “Daarnaast heeft de stad sterk ingezet op de promotie van de Roeselare Kadobon door het stimuleren van handelszaken om zich aan te sluiten en door het bekender maken van de bon bij de consument. Roeselare was ook een van de weinige steden die gebruik maakte van de federale maatregel om een lokale consumptiebon te ontwikkelen. Hiermee konden bedrijven op een fiscaal interessante manier hun werknemers belonen voor de inzet tijdens het coronajaar.” De consumptiebon was goed voor zo’n 215.000 euro en is een deel van die 650.000 euro.

Hoogleeds succes

De gemeentebon is ook in Hooglede een regelrechte voltreffer. De gemeente telt net geen 10.000 inwoners, maar is na Roeselare wel de best scorende. “Momenteel zitten we aan 75 handelaars die deelnemen aan deze actie”, vertelt communicatieverantwoordelijke Arnold Vandenbussche. “Hoe meer handelaars er deelnemen, hoe meer keuze er is voor de mensen om die bon te verbruiken. Daarom zijn de inwoners ook sneller bereid om zo’n bon te kopen. Plots staat hun favoriete bakker of slager tussen de deelnemende handelaars, waardoor mensen sneller overtuigd raken.”

“Perfect om zo lokale handelaars te steunen”

“In het begin waren er slechts elf deelnemende handelaars, maar die bal is snel aan het rollen gebracht. De ene bakker stapte in het verhaal, dus de andere wou niet achterblijven. Daarnaast heb ik ook nauw contact met de handelaars. Wanneer ze geen tijd hadden, dan installeerde ik zelf het systeem op hun tablet. Daardoor hadden de handelaars er zelf weinig werk aan.”

Hooglede denkt ook al aan de toekomst van de gemeentebon. Nog tot 30 april kunnen de inwoners een bon van 25 euro kopen, maar met de toeslag van 20 procent is die 30 euro waard. Vanaf mei wil de gemeente het anders aanpakken. “Het is de bedoeling dat we diverse bedragen gaan aanbieden. Dan zal het mogelijk zijn om een bon aan te kopen van 10, 25, 50 of meer en kan je die geven aan je buur, collega, vriend of wie dan ook. De bedragen moeten we wel nog bepalen.”

“Vroeger hadden we een papieren bon”, zegt Arnold. “De handelaar moest dan alle bonnen verzamelen en binnenbrengen bij ons. Zo kreeg de verkoper een uitbetaling. Voor ons, maar ook voor de handelaar was daar redelijk wat administratief werk aan.” Intussen werkt Hooglede met een digitale bon. “De mensen kopen een bon aan via de webshop en krijgen dan een QR-code in hun mailbox. Ze kunnen die code meenemen naar de bakker, slager of alle andere deelnemende handelaars en die daar laten scannen. De verkoper krijgt het bedrag dan automatisch op zijn rekening, dus vergt het geen extra inspanningen meer.”

Gebruiksvriendelijk

“In een latere fase willen we de bon ook aanbieden via de gemeente-app”, besluit Arnold. “Je zal dus niet meer achter je computer moeten kruipen, maar je zal op een makkelijke manier de bon kunnen bestellen via je smartphone.”

Veel handelaars zijn tevreden over de gebruiksvriendelijkheid van de gemeentebon, maar niet iedereen stond open voor de digitalisering ervan. “Ik ben niet echt computer-minded . We leven wel in een digitale tijd, maar niet iedereen kan daar even goed mee overweg”, vertelt Anja Decancq van Decor Bossu in Hooglede. “Ik hoor ook van andere handelaars dat ze nog steeds de papieren bon verkiezen. Het is inderdaad meer administratief werk, maar toch voelt het simpeler.”

“Andere handelaars die ik ken uit Hooglede deden mee aan dit initiatief, dus ik dacht dat het wel een goed idee zou zijn om ook mee te doen.”

Wingense zorgverleners

Ook Wingene lanceerde een gemeentebon in de coronapandemie, maar zij pakten het anders aan. “In september 2020 lanceerden wij een cadeaubon van 15 euro voor alle medewerkers in de woonzorgcentra, de apotheken, huisartsen en thuisverpleegkundigen”, vertelt Jurgen Mestdagh, algemeen directeur van Wingene. “In samenwerking met De Ronde Tafel van Tielt, een serviceclub van jonge ondernemers uit de regio Tielt, wilden we het Wingense zorgpersoneel bedanken voor de inzet tijdens de coronacrisis. De Ronde Tafel heeft 4.500 euro aan Wingense cadeaubonnen uitgedeeld aan zorgverleners die actief waren in de frontlinie tegen het coronavirus.”

“De ene handelaar deed mee, dus de andere wou niet achterblijven”

Naast de cadeaubon bracht Wingene ook een consumptiebon uit voor doelgroepen die in andere maatregelen nog niet opgenomen waren. “Dat gaat om een consumptiebon van 25 euro voor personen die in het budgetbeheer bij het OCMW zitten, maar ook voor gezinnen in begeleiding bij de brugfiguren die minstens vijf punten scoren op de armoedesignalenlijst. Brugfiguren treden op als vertrouwenspersoon tussen de school, het gezin en de buurt. Zo willen gemeenten sneller kwetsbare gezinssituaties opmerken. Ook personen die een invaliditeitsuitkering krijgen van de mutualiteit ontvangen een consumptiebon.”

Minder succes in Moorslede

Moorslede was een van de eerste West-Vlaamse gemeenten die een gemeentebon lanceerde. De gemeente bood de lokale cadeaubon al in 2013 aan, maar staat samen met Wingene laatste op gebied van verkoopcijfers. De gemeente kwam wel met een andere actie tijdens de coronapandemie. Er werden namelijk covid-subsidiebonnen uitgedeeld aan kwetsbare gezinnen en er was ook een takeawaymaaltijdenactie, maar dat staat los van de traditionele bon.

Moorslede ziet wel een positieve evolutie de laatste jaren, maar de pandemie zorgde daar dus niet voor een enorme boost in de verkoop van gemeentebonnen. (Jaron Demeyere)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier