Geen West-Vlaamse winnaars bij Gouden Tavola in Kortrijk

Naar aanleiding van de voedingsbeurs Tavola vond donderdagmiddag de prijsuitreiking plaats van de Gouden Tavola, een wedstrijd die de beste innovatie voedingsproducten bekroont.

Voor deze editie werden 107 producten ingezonden door 67 verschillende producenten. In restaurant Va et Vient in Kortrijk werden donderdagmiddag de vier winnaars en de acht genomineerden bekend gemaakt.

De Gouden Tavola Retail 2016 ging naar de firma Sopraco uit Geel voor zijn kalfsspek. Eind 2015 werd het gezouten en gerookt kalfsspek gelanceerd onder het merk Paul’s Meat.

Geen West-Vlaamse winnaars bij Gouden Tavola in Kortrijk

In de categorie Delicatessen ging de Gouden Tavola naar Shrubs by Ediks van Bleuzé-Interfood uit Kontich, een fruit azijnsiroop op basis van 100 % natuurlijke grondstoffen zonder toevoeging van geur-, kleur- en smaakstoffen. De fruit azijnsiroop kan als basis dienen voor een frisse drank en kan als natuurlijke smaakmaker worden toegepast in dranken en cocktails of als onderdeel van een dessert of culinair gerecht.

Cocktail Foam van R&D Food Revolution uit Gierle won de Gouden Tavola Foodservice. Cocktail Foam werd ontwikkeld om de sensatie van schuim, naar analogie van bierschuim en melkschuim, te introduceren in de wereld van de cocktails en is verkrijgbaar in een eindeloos gamma van smaken en combinaties.

De Gouden Tavola Traiteur ging ook naar R&D Food Revolution voor zijn Pickles, picklescrème in alle kleuren en smaken. R&D Food Revolution liet op de bekende Belgische pickles de know-how van Albert Adrià los en kwam tot een origineel product.

Bij de winnaars van de Gouden Tavola zaten dit jaar geen West-Vlamingen. Bladerdeeg Vanmarcke uit Kuurne werd wel eerste genomineerde, de runner-up van de Gouden Tavola, in de categorie Foodservice met haar bladerdeegvellen met printmotief. Via bakpapier (transfer methode) wordt een print overgebracht op bladerdeeg. Deze techniek – bekend uit de chocoladewereld – biedt cateraars tal van mogelijkheden om bladerdeeg een unieke print mee te geven. De mogelijkheden zijn heel divers: logo bedrijf, thema seizoen, accent gerecht… en zorgen voor een uniek visueel effect na het bakken.

De wedstrijd Gouden Tavola wordt georganiseerd naar aanleiding van Tavola, vakbeurs van de fijne en verse voeding, die sinds 1982 elke twee jaar in Kortrijk Xpo plaatsvindt. Op 13, 14 en maart worden er opnieuw 17.000 professionelen uit de retail, groothandel, speciaalzaken en cateringorganisaties uit meer dan 30 landen verwacht.

(TOGH)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.