Geef Oostende als cruiseterminal en passagiersluchthaven meer bekendheid

" Er worden meer en meer verschillende types van cruiseboten gebouwd om aan ieders portemonnee te voldoen." © ML
Johan Verstreken
Johan Verstreken Vlaams parlementslid (CD&V)

Oostende heeft veel troeven om cruisetoeristen aan te trekken. Maar deze ‘toegangsweg’ ter zee wordt nog teveel onderbenut. Ondanks de beperkte groeimarkt van het cruisetoerisme en de nautische beperkingen van de haven van Oostende, kunnen we nog een tandje bijsteken voor middelgrote cruiseschepen.

We beseffen in onze badstad niet altijd welke troeven we hebben om toeristen aan te trekken. Onze kustlijn is fantastisch om te bekijken vanop zee. We hebben een charmante haven, van op wandelafstand zit je in het winkelcentrum, onze stad heeft prachtige musea en een gevarieerd toeristisch aanbod. En op een boogscheut heb je cultuurstad Brugge of kan je met een autocar Flanders Fields bezoeken.

Niet meer voor de Happy Few

Toen ik meer dan 15 jaar geleden vernam dat men een cruiseterminal zou bouwen in de haven Oostende, was ik een beetje verrast. Was dit eigenlijk wel nodig? Waarom zouden toeristen uit andere continenten in onze havens aanmeren terwijl het weer in de Caraïben of andere plaatsen veel meer uren zon heeft dan onze Vlaamse kust? Stap voor stap is het cruise toerisme echter niet meer voor de Happy Few en de High Society maar werd het cruisetoerisme betaalbaar en democratisch. Bovendien heeft het cruisepubliek ook andere verwachtingen. Een aangenaam klimaat is mooi meegenomen maar de toerist van vandaag is actiever dan pakweg 30 jaar geleden. Men streeft naar een mengeling van cultuur, ontspanning, shopping… zolang het binnen handbereik is. Wereldwijd zit cruisetoerisme in stijgende lijn om diverse redenen. Er worden meer en meer verschillende types van cruiseboten gebouwd om aan ieders portemonnee te voldoen. Laat onze havens dan ook samenwerken om het cruisetoerisme in Vlaanderen een boost te geven. De reusachtige schepen van meer dan 200 of 300 meter kunnen perfect de haven van Zeebrugge aandoen, luxueuze schepen van 150 tot 200 meter kunnen goed de haven van Oostende binnenvaren. En tegenwoordig worden ook zeilcruiseschepen gebouwd die ook kleine charmante haventjes aandoen. Wie weet kunnen dergelijke boten in de toekomst zelfs in Nieuwpoort aanmeren.

Oostende is ter land, ter zee en in de lucht bereikbaar. Helaas worden deze laatste twee nog te weinig benut.

Als kind vond ik het altijd fascinerend om op het Oostendse staketsel te staan en de carferrys van de RMT de havens te zien in- en uitvaren. Ook nu is het adembenemend mooi om zo’n indrukwekkend passagiersschip de haven te zien binnenvaren. Onlangs was ik in Rotterdam en waarop daar animatie wordt gevoerd voor de mensen aan boord en de mensen aan wal is altijd een feest en een lust voor het oog. Dergelijke zaken moeten ook mogelijk zijn bij ons. Groot was mijn verbazing toen bekend werd dat een aantal schepen die Oostende zouden aandoen niet konden of mochten binnengeloodst worden.

Bij navraag hoorde ik zes klokken luiden. De ene klok zei dat het te maken had met de gevaarlijke stroming van de nieuwe strekdammen in Oostende. Toen ik op de gemeenteraad daaromtrent een vraag stelde aan de schepen van toerisme kreeg ik als antwoord dat het slechte wil van de loodsen was. ‘De haven levert veel inspanningen om cruiseschepen aan te trekken, maar men wordt continu geconfronteerd met het feit dat loodsen de boten niet willen binnenbrengen ,’ klonk het. Een ander contact informeerde mij dat het te maken had met de opleiding en te weinig ervaren loodsen die zo’n boten de haven kunnen binnenbrengen. Om duidelijkheid te krijgen, vroeg ik minister Weyts naar de oorzaak. Hij bevestigde dat schepen tot 150 meter in goede weersomstandigheden de haven van Oostende probleemloos kunnen binnenvaren. Voor schepen tot 200 meter hangt het af van de ervaring van de gezagvoerder.

Op de luchthaven zijn er nog bijkomende mogelijkheden voor inkomend toerisme.
Op de luchthaven zijn er nog bijkomende mogelijkheden voor inkomend toerisme.© BELGA

Extra promotie

Ik ben de mening toegedaan dat ondanks goedbedoelde inspanningen die reeds geleverd werden, er nog een tandje kan bijgestoken worden, wat promotie betreft voor onze Vlaamse havens. Hetzelfde kan trouwens ook gezegd worden wat onze enige kustluchthaven betreft. Elke vorm van ondersteuning van incoming toerisme is de moeite waard. Oostende is ter land, ter zee en in de lucht bereikbaar. De vele files richting kust bewijzen de populariteit van onze badstad. Maar helaas worden de laatste twee pijlers, ter zee en in de lucht, nog te weinig benut. Er is nog een flink groeipotentieel voor incoming toerisme, dat werd duidelijk tijdens de recente bijeenkomst op de luchthaven georganiseerd door Voka. De voorzitter van Voka is er rotsvast van overtuigd, net als ik, dat er op de luchthaven nog bijkomende mogelijkheden zijn voor inkomend toerisme. Ondanks nieuwe vakantiebestemmingen liggen voor de luchthaven nog heel wat kansen open zowel naar nieuwe passagierstrafieken. Meer reizigers zullen niet alleen de tewerkstelling een boost geven, maar opent perspectieven voor allerlei bijkomende activiteiten zoals shops, horeca, catering…, aldus Voka. Laten we dus samenwerken met de luchthaven, met de haven van Oostende en Zeebrugge om onze toeristische troeven ten volle te benutten, en om Oostende als cruisehaven en citytripluchthaven op de toeristische kaart te zetten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier