Volgens cijfers van Febelauto, de federatie van Belgische automobielbedrijven, zijn 36.000 van de ingeschreven auto's in België elektrisch, hybride of plug-in hybride. "Dergelijke voertuigen zullen op termijn ook moeten ontmanteld en gerecycleerd worden", zegt Febelauto-voorzitter Catherine Lenaerts. Door de vele hogerrendementsbatterijen die er in steken, vraagt die ontmanteling echt...

Volgens cijfers van Febelauto, de federatie van Belgische automobielbedrijven, zijn 36.000 van de ingeschreven auto's in België elektrisch, hybride of plug-in hybride. "Dergelijke voertuigen zullen op termijn ook moeten ontmanteld en gerecycleerd worden", zegt Febelauto-voorzitter Catherine Lenaerts. Door de vele hogerrendementsbatterijen die er in steken, vraagt die ontmanteling echter een veel sterker genormeerde en tijdrovende aanpak. Hoe die dient te gebeuren, werd vastgelegd in een vaste procedure die rigoureus moet gevolgd worden om ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen en hergebruik mogelijk te maken.Galloo, dat jaarlijks duizenden gewone autowrakken ontmantelt en verder verwerkt, is nu als eerste Belgisch bedrijf klaar om dit ook volledig volgens de normen voor HE-voertuigen (lees: hybride en elektrische auto's) te doen.De autosector wil ondertussen volop verder zoeken naar mogelijkheden om de dure batterijen een tweede leven te geven en - mogelijk zelfs - 100 procent te recycleren. De kosten die dit met zich brengt, willen de invoerders van 42 merken tot nader order volledig voor hun rekening nemen. Dat mag u als klant dus niets kosten. Naast een premie van de overheid, moet deze garantie volgens de minister nog veel meer mensen aanzetten tot elektrisch rijden.Om te bewijzen dat dit geen loze woorden zijn, werd op de Galloo-site door Febelauto, automerkenfederatie Febiac en de vertegenwoordigers van enkele grote auto-invoerders een manifest getekend voor een veilig en milieuvriendelijk beheer van hybride en elektrische voertuigen."Omdat de praktische aanpak nogal kan verschillen van merk tot merk en van type tot type, zal nog geregeld overleg met de sector nodig zijn. Wij krijgen ook nog maar zelden een HE-voertuig binnen", zegt Galloodirecteur Rik Debaere. "Wij zijn echter helemaal klaar om de auto en in de eerste plaats de batterijen er in volgens de regels van de kunst te recupereren."(AV)