https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Finalisten ‘(Beloftevolle) KMO van het Jaar’ bekend

Finalisten KMO van het jaar (groep rechts) en Beloftevolle KMO (groep links) van het jaar © STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Phebe Somers

Elke jaar, met uitzondering van het coronageteisterde 2020, organiseert Unizo West-Vlaanderen de tweedelige prestigieuze wedstrijd waarin de KMO én meest beloftevolle KMO van het jaar worden verkozen. Van de 15 ingediende dossiers per categorie vielen er telkens drie finalisten uit de bus. Hun taak bestaat eruit om de komende weken de achtkoppige jury te imponeren om die felbegeerde titel in de wacht te slepen.

“Er was dit jaar veel enthousiasme om deel te nemen. Het zal geen makkelijke klus zijn om een winnaar te kiezen”, aldus Robert Schaut, directeur a.i. van Unizo West-Vlaanderen. Van kaarsen tot video’s, van voedselverpakking tot houten terrassen. De genomineerde bedrijven bedekken de meest uiteenlopende segmenten van de markt. Het software- en herstellingsbedrijf Keypoint neemt het op tegen Mon Dada en La Fleur Rouge in de categorie ‘Beloftevolle KMO’. Mon Dada brengt luxueuze en milieuvriendelijke kaarsen aan de man, terwijl La Fleur Rouge zich bezighoudt met videocommunicatie voor bedrijven.

Het wordt een moeilijke keuze om een winnaar aan te duiden

Aan de meer ervaren kant van de verkiezing vinden we de houtfabrikant Outdoor Woods Concepts, verpakkingsbedrijf Barias en Studiebureau Jonckheere terug. Op 14 oktober valt de beslissing, tijden het netwerkevent Business Up.

Verschillende criteria

De jury verklaarde tijdens de voorstelling waarom net deze zes bedrijven werden genomineerd. “Als eerste speelt de financiële gezondheid, of het potentieel om die toestand te bereiken in het geval van de starters, een grote rol. Daarnaast het personeelsbeleid: hoe profileren de kandidaten zich als werkgever? Ten derde kijken we naar de innovatie binnen de sector en welke meerwaarde elke KMO levert op dat vlak. Tot slot letten we op de inspanningen die worden geleverd inzake duurzaamheid.” Een bedrijfsbezoek, pitch en gesprek zal beslissen welk bedrijf als winnaar wordt bekroond. “Onze mening wordt vaak gewoon bevestigd door wat we zien ter plaatse, maar soms ook een stuk bijgestuurd.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.