Fietswinkels doen gouden zaken na de lockdown

De fietswinkels deden in de eerste week na de heropening gouden zaken. "Consumenten willen persoonlijk advies over zo'n aankoop en shoppen hiervoor niet online." © Getty Images
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

De helft van de West-Vlaamse handelaars haalde tijdens de eerste week na de lockdown een betere omzet dan ze verwacht hadden. Zeker de fietswinkels deden vorige week enorm goede zaken. Dat blijkt uit een flitspeiling van Unizo West-Vlaanderen.

“Op de eerste dag van de heropstart, vorige week maandag, klokten onze winkeliers af op een gemiddeld omzetcijfer van 50 procent in vergelijking met een normale maandag”, vertelt Wouter Blomme, directeur bij Unizo West-Vlaanderen. “Uit onze bevraging blijkt dat de omzet elke dag wat steeg. Gemiddeld werd een omzet van 67 procent gehaald, in vergelijking met een vergelijkbare periode vorig jaar. Consumenten die aanvankelijk wat terughoudend waren om te gaan shoppen, zagen dat dit bij de zelfstandige winkels op een veilige en rustige manier kon. Dat gaf vertrouwen om te komen winkelen.”

Souvenirwinkels bloeden

Maar Unizo West-Vlaanderen ziet grote sectorale verschillen. “We zien dat mensen nu omwille van het goede weer investeren in een fiets. Fietsenwinkels deden afgelopen week gouden zaken, met omzetten die in sommige gevallen opmerkelijk hoger lager dan een gelijke periode vorig jaar. We moeten er wel van uit gaan dat dit een inhaalbeweging is van de afgelopen weken. Consumenten willen persoonlijk advies over zo’n aankoop en shoppen hiervoor niet online. Deze situatie zal zich de komende weken normaliseren.”

Anders is het gesteld met de winkels die afhankelijk zijn van events, zoals feestartikelen, of van toeristen, zoals souvenirwinkels. “Zij draaien quasi geen omzetten en hebben eveneens geen perspectief op beterschap. Dat begint echt zwaar door te wegen.”

Uit de bevraging bleek dat voor 55 procent van de ondervraagde handelaars de omzet van de eerste week alvast beter was dan verwacht. Ruim 1 op 4 verwacht echter lagere verkoopcijfers de komende weken. “Wie echt iets nodig had, kocht dat in de eerste week”, analyseert Wouter Blomme. “En volgens onze winkeliers blijft de grote massa nog steeds uit. Het wordt uitkijken of de heropstart van de diensten, zoals de kappers, meer volk op de been brengt. In combinatie met een verlengd weekend kan dat alvast positief zijn voor onze winkeliers.

1 op 5 winkeliers zegt dat hun consumenten zich niet aan de hygiëneregels houden

Uit een eerdere bevraging van ondernemersorganisatie Unizo West-Vlaanderen bleek dat zelfstandige winkeliers zeer goed voorbereid waren op de heropening. Hygiëne- en social distancing-maatregelen werden nauwkeurig uitgerold en worden ook nauwgezet gevolgd. 1 op 5 van de bevraagde winkeliers geeft echter aan dat consumenten zich niet aan de opgelegde maatregelen houden.

Ondersteuning door lokale overheden

Gepeild naar de tevredenheid van de ondersteuning door lokale overheden concludeert Unizo West-Vlaanderen dat ruim 6 op 10 winkeliers tevreden is over de genomen maatregelen. Dat gaat dan zowel over de steunmaatregelen als over de maatregelen in kader van de heropstart. “Maar 40 procent ontevreden winkeliers is té veel voor ons. Gebrekkige informatie en communicatie komt jammer genoeg vaak terug. Ook genomen disproportionele maatregelen zijn voor winkeliers een doorn in het oog. We blijven dus oproepen voor wederzijdse communicatie tussen lokale overheid en ondernemers.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier