Elf handelaars slaan handen in elkaar voor pop-upwinkel loKal

Rechtstaand Julie D'heygere, Mathieu Lateur, Catho Goossens, Charlotte Libbrecht en Jan Goossens. Vooraan Jan-Willem Heggermont, Thomas Geers, Julie Claerbout en Odile Vermaut. De zaakvoerders van Vonken en Boer Olivier ontbreken op de foto.© EDB
Rechtstaand Julie D'heygere, Mathieu Lateur, Catho Goossens, Charlotte Libbrecht en Jan Goossens. Vooraan Jan-Willem Heggermont, Thomas Geers, Julie Claerbout en Odile Vermaut. De zaakvoerders van Vonken en Boer Olivier ontbreken op de foto.© EDB
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Elf jonge ondernemers uit de regio Zuid-West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen zijn in K in Kortrijk met de pop-upwinkel loKal gestart. “Het moet een pop-up worden die kwalitatieve en lokale producten van eigen makelij in de kijker zet”, aldus de ondernemers.

Covid-19 en de vele maatregelen maken het niet gemakkelijk om te ondernemen in een dergelijk economisch klimaat. Maar deze elf lokale ondernemers lieten hun hoofd niet hangen. Ze brengen hun ambachtelijke producten samen in een van de hipste plaatsen in Kortrijk: winkelcentrum K in Kortrijk.

Shop in shop

Initiatiefnemers zijn Julie Claerbout en Mathieu Lateur van Julia Belgium. “We vonden dat we samen met bevriende jonge ondernemers uit de grote regio het project, een innovatief concept, konden uitwerken: een pop-up die kwalitatieve en lokale producten van eigen makelij in de kijker zet. Alle deelnemende bedrijven krijgen een eigen zone in de winkel, zodat het een ‘shop in shop’-geheel wordt. We hielden het speciaal laagdrempelig”, zegt Julia.

Elke ondernemer kreeg een eigen taak. Zo maakte Catho Goossens van JCG Cooking het logo en bedacht Thomas Geers van Albatross Liquors de naam en baseline. Andere ondernemers hielpen onder meer mee aan de inrichting van de pop-up shop.

“We willen met loKal meer mensen in contact brengen met onze passie en vakmanschap”

“Voor de meubels en vitrines kozen we bewust voor het warme en het ambachtelijke van veel hout, zoals bijvoorbeeld kratten, kisten en dragers. Ook de kleuraccenten, onder meer oranje en wit, komen in veel producten terug. Het vormt zo een samenhangend geheel dat toch elke winkel in zijn eigenheid laat”, aldus Thomas Geers.

De pop-up biedt een mooi aanbod aan van verschillende type producten: van handgemaakt serviesgoed, potjes en volledig natuurlijke tomatensaus tot gedroogde cocktail botanicals, vinaigrette en bloemen. “Er zijn ook geschenkenmanden waar al onze producten samen in verpakt zijn.”

💥 WIJ ZIJN OPEN 💥Ben je ook zo nieuwsgierig? Ontdek onze nieuwe pop-up store LoKal @K in Kortrijk en leer onze…

Geplaatst door LoKal op Vrijdag 16 april 2021

loKal is de volgende drie maanden te vinden op het gelijkvloers van K in Kortrijk. Tijdens de week wordt de pop-up uitgebaat door Julie Claerbout en haar team van Julia Belgium. “We bieden een stijlvol aperitiefbiertje aan”, zegt Julie. Op zaterdag is een winkelbediende aanwezig.

“We willen met loKal meer mensen in contact brengen met onze passie en vakmanschap. Terwijl alles sneller en goedkoper moet in de hedendaagse maatschappij brengen wij producten met een verhaal en kwaliteit waar we tijd en liefde in steken. We hopen door aanwezig te zijn op deze toplocatie die boodschap met veel mensen te kunnen delen”, aldus het 11-koppig team, dat naast Julia Belgium (Zwevegem) en Albatross Liquors (Outrijve) bestaat uit de bedrijven Quinoux (Kortrijk), JCG Cooking/ArtiJean (Waregem), Think Tomato (Sint-Denijs-Westrem), O’Vinai (Alveringem), Boer Olivier (Diksmuide), Val Pottery (Wortegem), Stays, Bohemer Botanicals (Kuurne) en Vonken (Kortrijk).

Lees meer over:

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.