ECS gaat toekomst in met WACSonline

Redactie KW

Het Zeebrugse transportbedrijf ECS zal het onlineprogramma WACSonline van Transport Care gebruiken. Het programma moet de vijf werkplaatsen en de vloot van ECS kostenefficiënter en duurzamer maken. “Met WACSonline zal ECS preventief kunnen handelen”, zegt Ingrid Vanblaere, ceo van Transport Care.

“Met ons systeem wil ECS de werking van hun vloot en werkplaatsen versnellen en digitaliseren”, verklaart Ingrid Vanblaere de keuze voor WACSonline. “Met WACSonline zal het bedrijf enorme kosten besparen. Als containers en trekkers continu defect zijn, kunnen zij heel wat business mislopen. Ons programma zorgt ervoor dat de vloot nooit stilvalt. Met ons programma weet men wanneer een container onderhoud nodig heeft of wanneer die moet worden gekeurd. Als een container binnenkomt in de werkplaats, wordt die ook via ons systeem van A tot Z opgevolgd en beheerd. Dat koppelt dan ook terug naar het transport- en logistieke systeem van ECS. Als een container in de werkplaats ligt, kunnen werknemers van ECS die niet inplannen. Dat vermijdt al een hoop miscommunicatie en onnodige kosten.”

Meerdere grote klanten

Transport Care, het bedrijf achter WACSonline, bestaat uit 10 werknemers en is sinds 2014 eigenaar van het product. “De eerste ontwikkeling van het systeem vond in 2007 plaats, maar ondertussen hebben we heel wat verbeteringen en aanpassingen aangebracht aan het systeem. Een team van jonge gasten volgt continu de nieuwste trends en voegt die toe aan het systeem. De onderbouw is matuur en het programma kan gebruikt worden voor werkplaatsen, maar ook voor aankoop- en stockbeheer .”

Met 40 vrachtwagens en 8.000 containers is ECS een grote speler. Toch is het niet de eerste keer dat zo’n groot bedrijf bij WACSonline aanklopt. “ De Lijn heeft al een stuk van haar planning aan ons uitbesteed en ook de gemeente Breda en Heisterkamp, een grote Nederlandse transportfirma, werken met ons systeem. Op zich hebben we nog niet zo veel grote klanten, maar we kunnen hen wel een uitstekende oplossing aanbieden voor de digitalisering”, knipoogt Vanblaere.

Stijgende business

Naast de logistieke sector focust Transport Care ook nog op andere domeinen. “ Eigenlijk hebben we drie doelpublieken: de garages, de grote transportbedrijven en de fietsers ”, verduidelijkt Vanblaere. “Op die laatste groep richten we ons sinds kort ook omdat die sector enorm boomt tijdens de coronacrisis. Maar voorlopig behoren vooral Belgische garages tot ons klantenbestand. Daarnaast hebben we ook grote klanten in de transportsector die ongeveer gelijk verdeeld zijn over België en Nederland. Die landen zijn ons hoofdterrein.”

De coronacrisis heeft op veel bedrijven een negatieve impact, maar WACSonline ervaart vooralsnog het tegenovergestelde. “Onze business is een heel stuk vooruitgegaan omdat digitalisatie in bedrijven zo hard wordt gepromoot. Wij kunnen bedrijven namelijk oplossingen aanbieden om op online werken over te schakelen. Tijdens de coronacrisis hebben we er zo heel wat klanten bijgekregen ”, besluit Vanblaere. (MP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier