Economische boost voor Zeebrugge dankzij bouw nieuwe mijnenjagers

Johnny Hofman, gedelegeerd bestuurder van Flanders Ship Repair. © RJ
Redactie KW

Zeebrugge vaart wel bij het contract voor de nieuwe mijnenbestrijdingsvloot van de Belgische en Nederlandse Marine. Het winnende Frans-Belgische consortium Belgian Naval & Robotics gaat in Zeebrugge een dronefabriek, twee onderzoekscentra en onderhoudsfaciliteiten bouwen. Samen goed voor 150 tot 250 hoogtechnologische jobs.

Vrijdagmiddag maakte minister van Defensie Didier Reyners (MR) bekend dat het contract voor twaalf Belgische en Nederlandse mijnenjagers wordt toegewezen aan Belgian Naval & Robotics. Het gaat om de mijnenbestrijdingsschepen met alle toebehorende drones, varende zoektuigen en kleine onderzeeërs. De bestelling heeft een waarde van 2,6 miljard euro .

De trekkers van het consortium zijn de Franse bouwer van militaire schepen Naval en de eveneens Franse groep voor mariene dronetechnologie ECA. Voor het afwerken en tien jaar onderhouden van de twaalf schepen gaan ze in zee met Flanders Ship Repair in Zeebrugge. “Dit is voor ons een super toewijzing“, zegt gedelegeerd bestuurder Johnny Hofman (foto) van Flanders Ship Repair. Dit onafhankelijke bedrijf met 25 werknemers is gespecialiseerd in scheepherstellingen en industrieel onderhoud. Het beschikt over een werkplaats van 1.800 m² en een beveiligd magazijn van 3.000 m² in de achterhaven. Met dit contract kan Flanders Ship Repair een droogdok bouwen en het personeelsbestand verdubbelen.

Dronefabriek

Belgian Naval & Robotics belooft in Zeebrugge te investeren in activiteiten die de komende 20 jaar 2,1 miljard euro toegevoegde waarde kunnen opleveren. “Het gaat in de eerste plaats om een dronefabriek van 5.000 vierkante meter. Er komen ook twee onderzoekscentra rond drones en mijnenbestrijding. Dit alles zou in de haven 150 tot 250 technologische jobs creëren“, zegt kamerlid Hendrik Bogaert (CD&V), die in de bevoegde kamercommissie zetelt.

De eerste mijnenjager zou in 2023 opgeleverd moeten worden en daarna één om de zes maanden. Bij de aanbesteding hoort ook tien jaar onderhoud, niet alleen van de zes Belgische maar ook van de zes Nederlandse schepen.

Zeebrugge verslaat Antwerpen

Ook scheepsbouwer- en hersteller Gardec uit Zeebrugge dong mee naar het contract, als technische lokale partner in een consortium rond de Nederlandse scheepsbouwer Damen. De derde partij was het Belgische Engie Fabricom met als scheepstechnische poot EDR uit Antwerpen.

(RJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier