Drie West-Vlaamse HR-specialistes lanceren Salarisgids: “Loon is meer dan centen alleen”

Anne-Sophie Bossuyt, Virginie Labaere en Ann Fossé delen hun passie voor HR. (gf)
Anne-Sophie Bossuyt, Virginie Labaere en Ann Fossé delen hun passie voor HR. (gf)
Wouter Vander Stricht

Drie West-Vlaamse dames zijn de drijvende krachten achter Brighthouse dat als missie heeft ondernemers te ondersteunen in het realiseren van hun bedrijfsdoelen door in te zetten op hun meest waardevolle kapitaal: mensen. Brighthouse lanceerde nu ook een salarisgids als leidraad voor de ondernemers in hun netwerk. Ook op de HR-wereld heeft Covid-19 heeft een grote impact. “Maar wij zien dit als een kans om het anders aan te pakken.”

Ann Fossé (Brugge) en Virginie Labaere (Damme) waren collega’s en leerden via een gemeenschappelijke kennis Anne-Sophie Bossuyt (Roeselare) kennen. Samen gingen ze van start met Brighthouse.

Ann Fossé: “Virginie en ikzelf werkten al een tijdje samen in de HR-sector en we voelden dat we de goesting en de drive om het anders aan te pakken deelden. We kenden ons métier en besloten de stap te zetten. Met Anne-Sophie vonden we iemand om ons bestuurdersteam compleet te maken. We delenvooral de passie voor HR. Uiteraard staan we ook in voor het selecteren en rekruteren, maar we buigen ons ook over het volledige HR-beleid van een bedrijf. We vormen ook een dynamisch team met onze tien medewerkers en ook enkele zelfstandige experten die ons bijstaan.”

HR is vaak een dameswereld. Is dat bij jullie ook zo?

Ann Fossé: “Wij hebben één man in ons midden. Bavo verzorgt mee de marketing bij ons. En laat ons zeggen dat hij goed gesoigneerd wordt.”

Drie West-Vlaamse dames, maar jullie hebben de uitvalsbasis in Gent.

Anne-Sophie Bossuyt: “Wij werken over heel Vlaanderen en daarom is een centrale ligging ideaal. Het is niet zo dat wij enkel vanop afstand werken, we nodigen vaak ook ondernemers bij ons uit. Ook mensen die elkaar niet leren kennen, maar die door elkaar te ontmoeten veel van elkaar opsteken. En als je dan van De Panne of van Antwerpen bent, Gent voelt toch altijd wat aan als dichtbij.”

Hebben jullie een specifieke taakverdeling?

Virginie Labaere: “Ann is verantwoordelijke voor het financiële luik, Anne-Sophie focust op de sales en marketing, terwijl ikzelf insta voor de interne HR.”

Anne-Sophie Bossuyt: “Het is ook zo dat wij alle drie als bestuurders ook nog operationeel ons deel doen. Dat wordt ook geapprecieerd door onze klanten, de ondernemers. Door met je beide voeten in het werkveld te staan, geef je ook blijk van betrokkenheid.”

Jullie lanceerden een salarisgids. Wat is daar de bedoeling van?

Anne-Sophie Bossuyt: “HR is meer dan puur verloning. Met de salarisgids geven wij een overzicht van de diverse mogelijkheden op dat vlak. Personeel is vaak de grootste kost van een bedrijf, dus is het belangrijk dat je over alle tools beschikt om dat goed te managen. We gaan ook uit van een 360 graden benadering om zo een HR-strategie op maat te ontwikkelen. Loon is ook meer dan geld alleen geworden. De mogelijkheden zijn erg breed om je medewerkers te verlonen en te motiveren. Van een hospitalisatieverzekering, over een onkostenvergoeding en een vergoeding voor thuiswerk tot een budget voor sport en cultuur. Of ook extra vakantiedagen zijn vaak populair. Dat kan allemaal vervat zitten in een cafetariaplan. Dat doen we ook allemaal uit de doeken in onze salarisgids. Kennis moet je delen, dus stellen we de salarisgids gratis ter beschikking voor onze klanten.”

Welke impact heeft Covid-19 op de HR-wereld?

Viriginie Labaere: “Net als op de hele wereld had corona ook een invloed op onze job. Wij stonden klaar met advies voor onze ondernemers, in coronatijden werd het nog duidelijker hoe belangrijk medewerkers zijn voor een bedrijf.”

Ann-Sophie Bossuyt: “In de eerst lockdown hebben wij ook getracht een luisterend oor te bieden aan onze klanten. Door er als mens te zijn voor hen toonden we onze betrokkenheid. Maar zelf zijn we meteen gaan samenzitten en zijn we deze periode als een opportuniteit gaan beschouwen. We hebben meteen een nieuw businessplan uitgetekend, zodat we klaar zijn voor de toekomst. En eind 2020 zullen we kunnen vaststellen dat we het afgelopen jaar eigenlijk nog gegroeid zijn.”

Meer info: www.brighthouse.eu

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier