Het splinternieuwe magazijn komt op een terrein van bijna 13.000 vierkante meter of twee voetbalvelden groot.
...

Het splinternieuwe magazijn komt op een terrein van bijna 13.000 vierkante meter of twee voetbalvelden groot. Het is ongeveer acht jaar geleden dat DHL Express Roeselare verliet en zijn activiteiten samenbracht in Wevelgem en later in Nazareth. Maar ondertussen barst de vestiging in Nazareth uit haar voegen. "We misten toch een knooppunt in West-Vlaanderen en vooral omwille van de centrale ligging en de vlotte verbindingen werd het Roeselare", zegt CEO Danny Van Himste van DHL Express.Het nieuwe distributiecentrum voor DHL wordt gebouwd in opdracht van projectontwikkelaar Global Estate Group en DHL zal het huren voor minstens 15 jaar.De 75 werknemers van DHL Express krijgen zo een gloednieuw magazijn van ongeveer 2.800 vierkante meter, waar maar liefst zes vrachtwagens op hetzelfde moment kunnen aanrijden, én met een aangebouwd kantoor. In totaal komen er op de nieuwe bedrijfssite 3 inritten, 60 laad- en loskades voor lichte vrachtwagens en bestelwagens, een afzonderlijke parking voor werknemers, klanten en bezoekers en fietsenstallingen. In de nieuwe gebouwen zullen er op termijn maar liefst 3.000 pakjes per uur behandeld worden - dit is bijna één pakje per seconde. Naast het Service Center neemt DHL Express ook een kantoorgebouw van zo'n 400 vierkante meter in voor het personeel.Er wordt ook heel veel geïnvesteerd in duurzaamheid en lage milieu-impact. Zo komen er op het hele gebouw zonnepanelen, maar er is ook een andere, toch wel opvallende maatregel : de inzet van zogenaamde cubicycles, vrachtfietsen zeg maar, om pakjes te verdelen in stad. DHL heeft al een tiental dergelijke fietsen in Antwerpen en één in Gent. In Brussel worden ze momenteel getest, en vanaf volgend jaar zouden we ze dus ook in Roeselare moeten zien rondrijden. De cubicycles kunnen ofwel vanuit het distributiecentrum zelf uitrijden, om gecombineerd ingezet worden met een elektrische wagen.