De mensen van het dagcentrum waren al een gevestigde waarde in het tuincentrum. "Iedere week komt een groepje van onze cliënten hier een handje toesteken", horen we bij Justine Rivière, directrice van het dagcentrum. "Het idee kwam er enkele jaren geleden. We zochten een manier om onze mensen nog meer te betrekken in het dagelijkse leven en zo kwamen we hier terecht."
...

De mensen van het dagcentrum waren al een gevestigde waarde in het tuincentrum. "Iedere week komt een groepje van onze cliënten hier een handje toesteken", horen we bij Justine Rivière, directrice van het dagcentrum. "Het idee kwam er enkele jaren geleden. We zochten een manier om onze mensen nog meer te betrekken in het dagelijkse leven en zo kwamen we hier terecht."Gwladys Muchery, zaakvoerster van Decaflor, pikt meteen in. "Ik kende Kathleen Stragier, die zich ontfermt over de groepsbegeleiding binnen het dagcentrum, al langer. Ze stelde me de vraag of we een samenwerking op poten konden zetten. Ik zei niet meteen ja, want ik wilde echt een samenwerking met meerwaarde creëren. De cliënten van het dagcentrum zijn allemaal super gemotiveerd, dan zou het zonde zijn om ze hier zomaar heen en weer te laten lopen. Uiteindelijk besloten we om ze wekelijks hier een handje te laten helpen. Ze kleven etiketten, geven water aan de bloemen of helpen opruimen. Iedereen kreeg een Decaflor-outfit en uiteindelijk maken ze één dag per week deel uit van het team".Met Bar A-Part krijgt de samenwerking een nieuwe dimensie. "In het dagcentrum bakken onze mensen taart, cake en allerlei andere zoetigheden", gaat Justine verder. "Die lekkernijen bieden we hier, in onze pop-up bar dan gratis aan. Iedere bezoeker van het tuincentrum kan hier rustig plaats nemen en ze worden er bediend door onze mensen".Dat het concept op enthousiasme kan rekenen bij iedereen, zie je meteen als nieuwe bezoekers de winkel binnenstappen. Als een rasechte professional gaat Jurgen, een cliënt van het dagcentrum, naar de bezoekers toe. "Een stukje cake of een koffie? We hebben ook warme chocomelk hoor!" Hier werken betekent voor hen meer dan heerlijk gebak. "Zo vergeten ze hun beperkingen", vult Justine aan. "In het dagcentrum spreken ze steevast over 'hun job' en ze organiseren zich ook op die manier. Toen we de pop-upbar aan het opzetten waren, stuurden ze 's avonds berichtjes naar elkaar. Wist iedereen wat ze moesten doen? Hadden ze iemand voor de afwas en was er wel genoeg cake voor iedereen? Ze voelen dat ze nog steeds deel uitmaken van de maatschappij en dat ze ook hun steentje kunnen bijdragen." En de klanten van het tuincentrum? Die genieten met volle teugen van de service.