De Panne: “We moeten blijven samenwerken”

Redactie KW

Christophe Decoussemaeker van Westcoast Detecting in De Panne denkt niet dat het allemaal zo’n vaart zal lopen. “Ik neem aan dat de continuïteit van de handel in de toekomst gewaarborgd zal blijven”, zegt hij. “Ik bekijk de situatie puur via de bril van de nuchtere zakenman en ik hoop dat onze beleidsmakers hetzelfde zullen doen. Want we moeten blijven samenwerken in de toekomst.”

Deze reportage maakt deel uit van ons dossier Brexit.

“De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend”, aldus Christophe Decoussemaeker van Westcoast Detecting De Panne, een bedrijf dat metaaldetectoren verdeelt. “Iedereen zal op een bepaalde manier wel de impact van de Brexit ondervinden. Zo denk ik bijvoorbeeld aan het zuiden van Engeland, Kent en Sussex, waar de toeristenbussen minder vol zitten. Of omgekeerd: Ieper schijnt ook al minder Engelse toeristen te krijgen… Toch neem ik aan dat de continuïteit van de handel in de toekomst gewaarborgd zal blijven. Ik bekijk de situatie puur via de bril van de nuchtere zakenman en ik hoop dat onze beleidsmakers hetzelfde zullen doen.”

Goede afspraken

Volgens hem zou alvast niet verstandig zijn om invoerrechten te gaan opleggen aan de Britten. “Want dan kan je er donder op zeggen dat die hetzelfde gaan doen”, denkt hij. “Als je dan de autofabrikanten als voorbeeld zou nemen, dan is het snel duidelijk dat die invoerrechten voor Europa nadeliger zouden zijn dan voor Engeland. Want de Duitsers voeren massaal hun dure merken uit naar het Verenigd Koninkrijk, maar omgekeerd? Dat geldt ook voor België: wij voeren heel wat producten uit naar onze Britse buren, veel meer dan wat zij naar ons land en naar Europa exporteren. Het is zowel voor de Britten als voor Europa belangrijk dat er goede afspraken worden gemaakt, want we moeten blijven samenwerken in de toekomst. De Brexit heeft ook een impact voor de NAVO, want de vertegenwoordiging van het Verenigd Koninkrijk is daar van groot belang. De verdeeldheid van de Europese Unie is een signaal van zwakheid naar de rest van de wereld.”

“Ik denk niet dat het allemaal zo’n vaart zal lopen”

Wat zijn eigen zaak betreft: “Vroeger ging ik voor mijn antiekzaak geregeld naar Engeland”, zegt Christophe Decoussemaeker. “En ik ging er ook heel dikwijls duiken. Bij het in- en uitrijden van Engeland werden mijn bestelwagen en ikzelf om de haverklap gecontroleerd, terwijl dat bijvoorbeeld zo goed als nooit gebeurt in België, Frankrijk of in Nederland. Het VK maakte al geen deel uit van de Schengenlanden, en bepaalde dus andere regels in verband met grenscontroles en visa. Gaan ze de controles in de toekomst nog opvoeren, en moeten wij tegenover hen hetzelfde doen? Ik vrees dat dit moeilijk in praktijk te realiseren is…”

“Maar ik denk niet dat het allemaal zo’n vaart zal lopen en dat er voor de gewone man in de straat weinig zal veranderen. Op politiek niveau en op het vlak van defensie zal de Brexit vermoedelijk wel gevolgen hebben, maar dat hangt af van de onderhandelingen tussen de leden.”