Het order omvat 80 streekbussen (met plaats voor minstens 88 reizigers) en 120 gelede bussen (132 plaatsen). De eerste exemplaren zouden na in het najaar van 2020 geleverd moeten worden.

De bussen zullen in een eerste fase hybride rijden, maar ze kunnen nadien omgebouwd worden tot volledig elektrische voertuigen. Dat zal gebeuren wanneer er genoeg laadpalen zijn langs het traject.

"Met de bestelling vergroent en verjongt De Lijn haar vloot. Na levering zal bijna één op de drie bussen van De Lijn groen zijn", luidt het in een persbericht.

Volgens directeur-generaal Roger Kesteloot levert de bestelling een belangrijke bijdrage voor de Vlaamse luchtkwaliteit en klimaatdoelstellingen. "Dankzij deze 200 bussen besparen we jaarlijks een miljoen liter diesel en daalt de uitstoot van CO2 met 2.640 ton", stelt hij.

De Lijn wil tegen 2025 in alle centrumsteden en de Vlaamse rand (rond Brussel) volledig elektrisch rijden. Daarvoor zal de maatschappij de komende jaren nog zeker 77 hybride bussen en zowat 925 elektrische bussen bestellen.

De vorige recordorders dateren van 2018 (prijskaartje van 64 miljoen euro) en 2003 (184 bussen).

(Belga)

Het order omvat 80 streekbussen (met plaats voor minstens 88 reizigers) en 120 gelede bussen (132 plaatsen). De eerste exemplaren zouden na in het najaar van 2020 geleverd moeten worden. De bussen zullen in een eerste fase hybride rijden, maar ze kunnen nadien omgebouwd worden tot volledig elektrische voertuigen. Dat zal gebeuren wanneer er genoeg laadpalen zijn langs het traject. "Met de bestelling vergroent en verjongt De Lijn haar vloot. Na levering zal bijna één op de drie bussen van De Lijn groen zijn", luidt het in een persbericht. Volgens directeur-generaal Roger Kesteloot levert de bestelling een belangrijke bijdrage voor de Vlaamse luchtkwaliteit en klimaatdoelstellingen. "Dankzij deze 200 bussen besparen we jaarlijks een miljoen liter diesel en daalt de uitstoot van CO2 met 2.640 ton", stelt hij. De Lijn wil tegen 2025 in alle centrumsteden en de Vlaamse rand (rond Brussel) volledig elektrisch rijden. Daarvoor zal de maatschappij de komende jaren nog zeker 77 hybride bussen en zowat 925 elektrische bussen bestellen. De vorige recordorders dateren van 2018 (prijskaartje van 64 miljoen euro) en 2003 (184 bussen).(Belga)