De Lijn herbevestigt contract met Spaanse constructeur, Bombardier kan samenwerken

© BELGA
Redactie KW

De raad van bestuur van De Lijn heeft de bestelling van 24 lagevloertrams opnieuw gegund aan CAF.

Het tramcontract voor CAF geldt als het grootste ooit in de geschiedenis van De Lijn. De eerste schijf telt 24 lagevloertrams. “Het gaat om de eerste van mogelijk zeven schijven, goed voor een investering van 295 miljoen euro in 146 nieuwe trams.” De voorstellen van CAF en Bombardier waren kwalitatief gelijkwaardig, maar de betere prijs gaf de doorslag voor de Spaanse constructeur, aldus De Lijn.

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is alles gedaan voor de werkgelegenheid in Brugge. “We hebben binnen de wettelijke mogelijkheden alles gedaan om de werkgelegenheid in Brugge te garanderen. Zowel de samenwerking tussen CAF en Bombardier voor het grote tramcontract als de nieuwe opdracht om de Antwerpse Hermelijntrams in Brugge aan te passen, betekent nieuwe en concrete perspectieven voor de werknemers.” Het contract voor het ombouwen van de 53 Antwerpse trams is ongeveer 23 miljoen euro waard.

Bombardier Brugge greep eerder naast het grote tramorder, maar het bedrijf trok daarop naar de Raad van State en die schorste de gunning van het contract. Zo kwam het dossier opnieuw bij De Lijn terecht. Het order is samen met dat van dubbeldekstreinen voor de NMBS van groot belang voor Bombardier in Brugge. Begin mei delde het bedrijf, na een periode van onzekerheid, mee dat het 160 banen wil schrappen in Brugge.

De Lijn zegt nu dat ze gunning opnieuw grondig evalueerde en uitgebreider motiveerde. “De nieuwe toewijzing komt tegemoet aan de bezwaren van de Raad van State”, klinkt het in het persbericht.

De eerste trams worden na de zomer van 2019 geleverd.

Maar hoe het nu verder met de commerciële samenwerking tussen CAF en Bombardier, is nog niet meteen duidelijk. “Nu de raad van bestuur de opdracht voor de bouw van 146 trams heeft gegund aan CAF, kan de contractuele afsluiting plaatsvinden na de standstill van twee weken”, zegt voorzitter van de raad van bestuur Marc Descheemaecker. Beide bedrijven kunnen volgens de voorzitter intussen ‘hun commerciële afspraak officialiseren’, en dat ‘volgens de normen van De Lijn en met respect voor de belangen van alle betrokken stakeholders’.

“Deze aanbesteding van 146 trams is de grootste ooit in de geschiedenis van De Lijn en is broodnodig. De trams zijn een alternatief voor de verkeersdrukte in de grootsteden en vervangen de oude Kusttrams en PCC’s (ouder type tram, nvdr)”, voegt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, toe.

De Lijn verduidelijkt nog dat de eerste schijf bestaat uit 24 Kusttrams, voor een waarde van 56,3 miljoen euro. De eerste trams worden na de zomer van 2019 geleverd. Het tramorder bestaat in zijn geheel uit 66 trams voor Antwerpen, 18 voor Gent en 57 voor de kust. Daar komen er nog 5 bij als de kusttrams wordt doorgetrokken naar Veurne. Het voorstel van CAF was 25 miljoen euro of 5 procent goedkoper.

De ombouw van de 53 Antwerpse Hermelijntrams moet tegen 2020 klaar zijn, zodat ze voortaan gekoppeld kunnen worden. Bombardier Brugge werkt hiervoor samen met Siemens en de opdracht kan later nog uitgebreid worden met 31 trams

(BELGA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier