“De Britten zijn nog niet klaar voor de brexit, maar Zeebrugge wel”

De partners van Rx/SeaPort stelden het digitale platform voor waarmee ze de goederenstromen tussen Zeebrugge en het VK willen na de brexit vlot willen laten verlopen. V.l.n.r. Barbara Peene (POM West-Vlaanderen), Luc Maertens (MBZ), Rik Goetinck (MBZ), Alain Guyllemin (Rx/SeaPort), Carla Debart (CSP Zeebrugge), Wim Fossaert (Rx/Seaport), Joachim Coens (MBZ) en Marc Adriansens (APZI). © RJ
Redactie KW

Het Zeebrugse havenbestuur en bedrijven stelden vrijdag 1 maart hun wapen voor om na de brexit de goederenstromen met het Verenigd Koninkrijk quasi ongehinderd te laten verlopen. Hun digitaal platform Rx/SeaPort is klaar om de administratieve en douanetechnische impact van de brexit te minimaliseren.

“Na een maandenlange voorbereiding heeft Rx/SeaPort twee toepassingen klaar om in de post-brexit periode alle ladingen van en naar het VK op een digitale manier te begeleiden. Dit betekent een naadloze doorstroom van verkeer en goederen”, zegt Marc Adriansens, voorzitter van de vereniging van private bedrijven in de haven van Zeebrugge APZI. Hij oogde opgelucht, want het gaat om concrete, praktische tools.

De eerste is Wizard, dat helder en duidelijk de gebruiker doorheen alle administratieve stappen gidst. Elke fase van de export- en importstroom wordt toegelicht en er zijn directe links naar documenten en contactpersonen.

De tweede tool is de E-Balie Ferry. “Er bestonden al E-Balies voor de documenten van containers en roro naar landen buiten de EU. Met deze nieuwe ontwikkeling richten we ons op het ferryverkeer met het VK. Met dit systeem kunnen zowel exporteurs als exporteurs alle administratie vooraf regelen, zodat er geen wachttijd is op de terminal”, vertelt projectmanager Alain Guyllemin van Rx/SeaPort.

Vuurproef

Het digitaal platform werd niet specifiek opgericht voor de brexit, maar kreeg door de Britse politieke beslissing wel meteen een stevige vuurproef voorgeschoteld. “Deze gezamenlijke uitdaging heeft de Zeebrugse bedrijven ertoe aangezet om met elkaar te spreken en hun goederenstromen op elkaar af te stemmen. Hierdoor zal het ook na de brexit de volledige logistieke keten sterker maken”, zegt Wim Fossaert, commercieel directeur van Rx/Seaport.

De aanvankelijke initiatiefnemers MBZ en APZI kregen intussen versterking van de POM West-Vlaanderen en de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM). “Intussen werden al 22 bedrijven lid van onze coöperatieve vennootschap. Zij vertegenwoordigen alle soorten spelers in de logistieke keten. Er werd zelfs al een Engels bedrijf lid. We houden bewust de drempel laag voor bedrijven groot en klein opdat het handelsverkeer ook na de brexit vlot zou blijven verlopen. Bedrijven kunnen trouwens nog tot 29 maart aan een gunsttarief aansluiten”, zegt Marc Adriansens.

Engels en Nederlands

Beide systemen zijn in het Engels en Nederlands opgesteld en kunnen overweg met de verschillende softwaresystemen van de bedrijven. De Wizard is nu al beschikbaar op www.rxseaport.eu. De E-Balie Ferry gaat pas van start wanneer de brexit effectief plaatsvindt. “We gaan nog steeds uit van 29 maart. De Britten zijn misschien nog niet klaar voor de brexit, maar Zeebrugge zijn we dat wel”, zegt Joachim Coens, CEO van het havenbestuur MBZ.

(RJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier