De Branding opent pop-up: “Dagbesteding is meer dan wat bezigheidstherapie”

Het pop-upverwencafé van De Branding komt op de locatie waar vroeger 'Rituals' was. © nvh
Redactie KW

Smullen van een tas heerlijke soep of een taartje? Dat kan vanaf 22 september in de pop-up van De Branding in het Ring Shopping Kortrijk Noord. “Acht dagen lang is iedereen welkom om te komen proeven van onze lekkernijen”, zegt gebruiker Brian.

Wegens het grote succes van vorig jaar organiseert dienstencentrum De Branding vanaf vrijdag 22 september de tweede editie van pop-upverwencafé ‘Het Idee’ in het shoppingcentrum. De gebruikers, volwassenen met een beperking, serveren er artisanale producten. “We maken alles zelf”, zegt Brian (22), die in het verwencafé zal instaan voor de bediening.

“Van koffie tot thee, van lekkere soep en brood tot drie soorten taart, een tapasbordje, icetea… Allemaal heel lekkere dingen, aangevuld met onder meer wijnen en ons eigen Brandingbiertje. We hebben dit vorig jaar al gedaan en het was echt de max. Ik kijk er enorm naar uit.” Ook zijn collega Geert (55) staat in voor de bediening. “Er zijn al heel veel mensen die hebben beloofd te zullen langskomen”, glundert Geert. “Vorig jaar was het heel plezant en ik ben er zeker van dat dat nu weer het geval zal zijn.”

De pop-up volgt de openingsuren van het Ring Shopping. Dat betekent van 10 uur tot 19 uur en niet op zondag. “Een veertigtal gebruikers werkt mee”, zegt Dominique De Vos, medewerker verkoop van ‘Het Idee’ in de branding. “Iedereen kreeg onlangs een opleiding om alle handelingen nog eens te herhalen. We werken met tal van hulpmiddelen. Er is een intelligente kassa op maat van de gebruikers en om de bestellingen op te nemen wordt gewerkt met pictogrammen. Op die manier verzekeren we een vlotte bediening.”

Ook workshops

Naast het verwencafé vindt er elke dag een demonstratie of workshop plaats. “De gebruikers van bijvoorbeeld het papieratelier zullen tonen hoe ze kaartjes maken, terwijl het houtatelier toont hoe sleutelhangers te maken”, zegt Dominique. “Op woensdag en zaterdag zijn er workshops waarbij kindjes samen met de gebruikers onder meer magneten kunnen maken. Onze pop-up wordt dus een totaalconcept, waarbij de talenten en mogelijkheden van mensen met een beperking centraal staan. Onze dagbesteding is heus meer dan wat bezigheidstherapie.”

Volgens Dominique was de pop-up vorig jaar al zo’n succes. “De mensen schoven aan voor een plekje”, zegt ze. “Vandaar ons idee om uit te breiden van twee naar acht dagen. We nemen onze intrek in het pand op de benedenverdieping waar vroeger Rituals was gevestigd. Buiten zal er een terras staan en zullen de demonstraties ook plaatsvinden. Onze gebruikers staan te popelen om iedereen te bedienen.”

(Nikita Vindevogel)

Volg het evenement op de Facebookpagina www.fb.com/debrandingwaakvzw.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier