"Vanaf mijn 18de ben ik in de ouderlijke zaak gestapt. Wij hadden een groothandel voor ijsbereiders en ik werd meewerkende zoon. Tien jaar geleden hebben we de groothandel verkocht. We waren toen al vier jaar gestart met de Zoete Zonde. Ons eigen ijssalon moesten we écht wel doen. Ik had al heel wat mensen aangeleerd hoe ze ijsbereidingen moesten maken en hoe ze tot de beste kwaliteit kwamen en het knaagde uiteindelijk te veel om het niet zelf te doen. Een Brugse klant van onze groothandel zei het onomwonden: 'Stephan, stop met verkopen aan ons en begin zo snel mogelijk met je eigen ijssalon.' Het heeft uiteindelijk zes jaar geduurd vooraleer we het geschikte pand - enfin, eigenlijk twee panden - konden kopen. En we kregen bakken kritiek toen we de Zoete Zonde ...

"Vanaf mijn 18de ben ik in de ouderlijke zaak gestapt. Wij hadden een groothandel voor ijsbereiders en ik werd meewerkende zoon. Tien jaar geleden hebben we de groothandel verkocht. We waren toen al vier jaar gestart met de Zoete Zonde. Ons eigen ijssalon moesten we écht wel doen. Ik had al heel wat mensen aangeleerd hoe ze ijsbereidingen moesten maken en hoe ze tot de beste kwaliteit kwamen en het knaagde uiteindelijk te veel om het niet zelf te doen. Een Brugse klant van onze groothandel zei het onomwonden: 'Stephan, stop met verkopen aan ons en begin zo snel mogelijk met je eigen ijssalon.' Het heeft uiteindelijk zes jaar geduurd vooraleer we het geschikte pand - enfin, eigenlijk twee panden - konden kopen. En we kregen bakken kritiek toen we de Zoete Zonde in de Vlamingstraat openden. Het pand was niet langer geschikt, het lag te afgelegen en niet in een hoofdstraat, ... Maar kijk, het is wel gelukt en we doen rustig verder. We zijn gestart met een werkruimte van twee vierkante meter en nu hebben we een ijsruimte van 60 vierkante meter in de Populierstraat, en dat is nog zonder de vriezers meegerekend. Het enige nadeel is dat ik nu geen klanten meer zie tijdens de productie van ons ijs.""Als handelaar werd ik lid van het bestuur van de Ooststraat en een beetje later werd ik voorzitter van de Ooststraat. Ik zetelde dan ook al in de Raad van Bestuur van de centrumstraten en maakte later deel uit van het Dagelijks Bestuur. Uiteindelijk werd ik covoorzitter van de vzw Shopping & Centrum Roeselare, een functie die ik deel met mijn collega Filip Van Heghe.""Ik ben overtuigd dat Roeselare het juiste pad kiest. De centrumsteden hebben het niet makkelijk met de detailhandel maar als iedereen aan hetzelfde zeel trekt, moet het lukken en schrijven we een succesverhaal. En ik geloof dat iedereen in de stad hetzelfde doel voor ogen heeft en meedenkt met de inwoners én met de commerçanten. In Roeselare willen we graag twee pistes ontwikkelen. Op korte termijn hebben we het dan over het laatste stukje van de Ooststraat dat we visueel willen opfrissen en de stad zal ook de beschikbare parkeerplaatsen in het centrum nog beter aanduiden.""Op lange termijn moeten de handelaars en de stad Roeselare een ambitieus plan uitrollen waarin we alle diensten betrekken. We moeten alles van de volledige stad overal promoten. Het heeft absoluut geen zin dat iedereen op zijn of haar eigen eilandje blijft. Handel, cultuur en toerisme om maar enkele actoren te noemen, moeten de handen in elkaar slaan en Roeselare in zijn totaliteit op de kaart zetten. We benadrukken onze troeven nog te weinig. Hoeveel steden hebben een mooi en modern station dat slechts op 150 meter van het shoppingcentrum ligt ? Waarom weten vakantiegangers aan zee niet dat we in Roeselare alles hebben om er een fijne dag van te maken?""Uiteraard moeten onze handelaars actief aan dit verhaal meewerken. Facebook en Instagram zijn geen 'duivels van de commerce'. Het zijn zeer nuttige hulpmiddelen. De tijd van enkel etalage winkelen is definitief voorbij. Het bestaat nog, maar er is een combinatie van moderne media nodig om het nog succesvoller te maken. De omzetcijfers die specialisten aanhalen bewijzen het. Handelaars die ook inzetten op sociale media halen een betere omzet dan vergelijkbare zaken die dat niet doen. Dus ook de huidige generatie handelaars moet zich aanpassen aan de veranderende tijden. Net zoals de Batjes zich ook moeten aanpassen aan de 21ste eeuw. De Batjes van 40 jaar geleden keren nooit meer terug. Er is het aspect van de veiligheid, van de camerabewaking maar ook van de koppelverkoop waardoor het woord 'solden' een heel andere betekenis krijgt. Maar ook deze Batjes in 2018 zullen schitterend zijn, daar ben ik van overtuigd. En dat is dankzij de Roeselarenaars en iedereen die zich inzet voor een bloeiend en leuk Roeselare." (PS)