Het verhaal van Poppies startte in 1935 met meester-bakker Popelier. Maar de bakkerij nam pas echt een vlucht toen zoon Luc samen met zijn vader voor het eerst experimenteerde met traditionele koekjes. De grootste droom van Luc Popelier was zijn koeken op grote schaal te bakken om ze te kunnen tonen aan de hele wereld. Dat grootse plan werd werkelijkheid in 1976, toen de gezinnen Luc en Monique Popelier en Frans en Roos Castelein de handen in elkaar sloegen en Poppies startten. Het is nu al de tweede generatie van de families die aan de slag is in het bedrijf.
...

Het verhaal van Poppies startte in 1935 met meester-bakker Popelier. Maar de bakkerij nam pas echt een vlucht toen zoon Luc samen met zijn vader voor het eerst experimenteerde met traditionele koekjes. De grootste droom van Luc Popelier was zijn koeken op grote schaal te bakken om ze te kunnen tonen aan de hele wereld. Dat grootse plan werd werkelijkheid in 1976, toen de gezinnen Luc en Monique Popelier en Frans en Roos Castelein de handen in elkaar sloegen en Poppies startten. Het is nu al de tweede generatie van de families die aan de slag is in het bedrijf.Wereldwijd stelt Poppies 1.050 werknemers tewerk. In de locatie Zonnebeke zijn er drie vestigingen met het hoofdkantoor, de productie van soezen, eclairs en bladerdeegproducten en de productie van macarons. In totaal zijn er 270 mensen vast aan de slag maar daarnaast zijn er ook vestigingen in Wervik, Komen en Ertvelde. Zo heeft het bedrijf in België 465 mensen vast in dienst en gemiddeld een 130-tal uitzendkrachten. Internationaal zijn er nog locaties in Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Zweden en de Verenigde Staten."We zijn actief in de voedingsindustrie, een kritieke sector, en zijn gedurende de voorbije periode altijd operationeel gebleven", zegt commercieel directeur Brecht Castelein. "De impact op de verkoop in de verschillende landen was heel divers. Waar de Duitse markt opvallend goed is blijven presteren, hebben we een forse terugloop in bestellingen gezien in Zuid-Europa en Frankrijk. De verre export deed het dan weer goed dankzij de opstart van nieuwe dossiers. In het algemeen is onze Food Service verkoop nagenoeg stilgevallen, terwijl de detailhandel relatief goed heeft standgehouden. In retail hebben we de meeste omzet verloren in de categorie bakkerij gezien de typische korte houdbaarheid van deze producten. Het feit dat deze vaak onverpakt aangeboden worden in de winkel en ook het feit dat de consument minder frequent de supermarkt bezocht speelden hierin een grote rol. Ook in ons land was er een terugval. Hier ook weer vooral in aanbod naar scholen en verenigingen toe en minder in retail. Op bepaalde momenten hebben we werkloosheid omwille van overmacht door corona moeten inroepen, omdat de orders achterwege bleven, maar dat is al bij al beperkt gebleven in vergelijking met andere sectoren.""Naast de dalende verkoop die zorgde voor minder inkomsten, zijn we vooral bezig met het managen van de stocks aangezien we met voeding een beperkte houdbaarheid hebben. Maar de orders zijn de jongste weken stilaan aan het evolueren richting het niveau van vorig jaar," klinkt het bij het bedrijf."Alles hangt af van hoe de coronacrisis verder evolueert. De overheid heeft met de snelle en vlotte invoering van tijdelijke werkloosheid de juiste maatregel genomen. Hierdoor zijn er in vele sectoren, ook de voedingssector, permanente ontslagen vermeden of is de kans erop behoorlijk verminderd. Het is van belang dat de overheid nu ook relancemaatregelen neemt om het vertrouwen in de economie te behouden. Het leidt geen twijfel dat het consumentengedrag door de corona-epidemie is veranderd, waardoor we onder andere moeten gaan nadenken over hoe we onze producten best verpakken. Verder hebben we opnieuw het belang ervaren om goed te diversifiëren in het productgamma en de verkoopkanalen. Dat zorgt voor risicospreiding en heeft ons nu ook weer behoed voor grotere schade. Dit moeten we blijven doen." (NV)