Dat bevestigt de wereldspeler aan de redactie van Flows. Door de geplande sluiting verhuist mede-aandeelhouder CMA CGM naar APM Terminals. "Naast de aanhoudende economische vertraging en de toenemende concurrentie heeft ook de aanhoudende consolidatiegolf in de scheepvaartindustrie een ongunstige invloed gehad op de activiteiten van CHZ. Dit heeft geresulteerd in een zware daling van de volumes tijdens de voorbije jaren", vertelt PSA aan Flows.
...

Dat bevestigt de wereldspeler aan de redactie van Flows. Door de geplande sluiting verhuist mede-aandeelhouder CMA CGM naar APM Terminals. "Naast de aanhoudende economische vertraging en de toenemende concurrentie heeft ook de aanhoudende consolidatiegolf in de scheepvaartindustrie een ongunstige invloed gehad op de activiteiten van CHZ. Dit heeft geresulteerd in een zware daling van de volumes tijdens de voorbije jaren", vertelt PSA aan Flows.De geruchten rond de sluiting van de containeractiviteiten van PSA in Zeebrugge hingen al langer in de lucht, maar worden nu dus geconcretiseerd. Het personeel is inmiddels op de hoogte gebracht. Voor de 47 bedienden zou binnenshuis een oplossing worden gezocht. Een zeventigtal dokwerkers gaan nu terug naar de algemene pool. Door de sluiting komt er een concessie vrij van 42,5 hectare en een diepwaterkade van een kilometer.Joachim Coens: "Volumes zullen gelijk blijven"""We gaan dit jaar nog proberen om de concessie terug te trekken, en dan gaan we op zoek hoe we de site opnieuw kunnen invullen", reageert gedelegeerd bestuurder van de Zeebrugse haven Joachim Coens. Hij betreurt de sluiting, maar volgens hem zouden de volumes gelijk blijven. "De allianties verkiezen één terminal, terwijl het er nu twee waren met CHZ en APMT. APMT kan zich dus versterken, en dat is ook goed nieuws voor het personeel dat zo aan boord kan gehouden worden.""Dit komt allerminst als een verrassing. We leven al maanden, zoniet jaren, in onwetendheid, door de grote fusiebewegingen bij de rederijen", aldus Marc Soens van ACV Transcom Maritiem. Toch hoeft dit volgens Soens niet het einde te betekenen van Zeebrugge als containerhaven. "APM Terminals is er nog steeds, en Zeebrugge blijft met zijn rechtstreekse zeetoegang een grote troef bezitten."Soens maakt zich sterk dat de dokwerkers aan de slag kunnen blijven in de haven. Mogelijk kan een deel ingezet werden bij de autoafhandelaars, waar in 2016 zal gezocht worden naar 200 extra werkkrachten.Het nieuws van de sluiting van CHZ kwam bij de werknemers hoe dan ook erg hard aan. "We worden hier behandeld als het vuil van de straat", zo horen we een ontgoochelde CHZ-werknemer. "Al maanden, wat zeg ik, het is bijna twee jáár, zagen we de bui hangen. Maar de directie wimpelde onze vragen over wat er zou gebeuren steeds af met 'wij weten van niks' of 'er is niks beslist'."Anderen zien achter de sluiting een manoeuvre vanuit Antwerpen. "Het is Antwerpen dat onze trafiek heeft afgesnoept. Zij moesten 'onze' volumes hebben, om onze politici het verkwistende infrastructuurbeleid van de Scheldestad te bestendigen. In de recent met veel bravoure aangekondigde samenwerking tussen Antwerpen en Zeebrugge hoorden we zeggen dat Antwerpen Zeebrugge zou steunen om de terminals aan de kust vol te krijgen. Wel, ze zijn goed bezig. Ze sluiten de terminals gewoon en dan moet er niks meer gevuld worden. Vergeten we echter niet dat de CHZ-kaai nog maar pas, en dit gedeeltelijk met gemeenschapsgeld gefinancierd, verdiept werd tot één van de kaaien met de diepste waterdiepte in Vlaanderen. In Antwerpen wil men nu, met ons geld, nogmaals het Saefetinghedok erdoor duwen, terwijl de kaaien in Zeebrugge, eveneens door u en mij betaald, leeg achterblijven. En dan heeft men geen geld voor sociale zaken of onderwijs," aldus een boze havenarbeider. (Belga/FN)