Cobral IT staat kmo’s dag en nacht bij: “Een aanpak op mensenmaat, de klok rond”

Het Cobral IT-team met van links naar rechts (zittend) Arne Vanhee en Jeroen Smets en staand Brecht Allaert en Joachim Coppens. Niet op de foto: Janice Van Quickelberghe en Jorik Spiesschaert. © HV
Redactie KW

Van ‘firewall’ tot werken in ‘the cloud’: firma’s die de Beernemse zaak Cobral IT onder de arm nemen, kunnen met gerust gemoed doen waar ze dagelijks in uitblinken. Het zeven man sterk team biedt een oplossing op maat aan om de informatica van bedrijven gezond te laten opereren.

Smartphones, draagbare pc’s en dataopslag zijn in elke onderneming niet meer weg te denken. Dat al die apparatuur wel eens nukken vertoont of zelfs een bedrijf voor een tijdje kan laten stilvallen, ook dat is zeker.

Waar Brecht Allaert, zaakvoerder van Cobral IT vijf jaar geleden nog alleen startte, is het team onder zijn vleugels uitgegroeid om kmo’s met raad en daad bij te staan wat informatica betreft.

“We willen ons onderscheiden door van a tot z een oplossing op maat aan te bieden, volgens wat bedrijven willen. Of het nu eenmanszaken zijn die bij ons aankloppen, of bedrijven met 100 werknemers, we laten hen hun verhaal doen en nemen hun digitale zorgen en klachten uit handen. Wie we zijn en wat we voor hen kunnen doen, gaat voor op de verkoop van onze diensten als een standaardpakket. En dat loont, zo merken we aan de positieve reacties. We werken vooral in de regio van Noord-West-Vlaanderen, maar als we door mond-tot-mondreclame in Antwerpen voor bijvoorbeeld de Confederatie Bouw gevraagd worden, is het ons evenmin een moeite.”

Bewuste klanten

De vertrouwelijke en joviale sfeer in het kantoor langs de Wingene Steenweg verklapt het: hier kunnen firma’s als autogarages, bouwondernemingen en transportbedrijven hun digitaal verhaal kwijt. Hoe willen ze hun telefoonoproepen laten doorschakelen, hun dierbare bestanden niet kwijtspelen, of cyberaanvallen van buitenaf weren. Letterlijk 24 uur op 24, en 7 op 7 staat iemand van het Cobral-team paraat om een digitale storing bij hun klanten te verhelpen, complex of eenvoudig.

“Onlangs kreeg ik om vier uur een oproep van een klant met een foutmelding waar, zo bleek, slechts een simpel elektrisch probleem de boosdoener was, maar ook daar staan we voor. De zaak kon in geen tijd opnieuw functioneren zonder dat de werknemers er iets van merkten”, duidt Brechts collega Joachim Coppens.

“Met workshops en een luisterend oor maken we firma’s bewust van hoe en waarom problemen met hun informatica kunnen optreden. Evengoed kunnen de gebruikers van een computernetwerk de oorzaak zijn van een storing door bijvoobeeld een ongewenste mail te openen. Wanneer ze twijfelen, staan wij klaar om opgebeld te worden.”

Klantenbinding

Brechts team wil niet dat bedrijven bij hen een nummer zijn. Een band op lange termijn creëren om hen dag en nacht digitaal te helpen, is de visie. Van bedrijven die Cobral onder de arm nemen, brengt Brechts team alle elementen in beeld om een overzicht op technisch vlak te krijgen. Zijn ze van plan te groeien, wie installeerde de elektrische installatie, welke firma’s ontwikkelden de softwarepakketten. Onder meer met een eigen technische ruimte en een beurtrol om uit te rukken, gaan ze er prat op dat informaticaproblemen in geen tijd verholpen kunnen worden.

“Als er bijvoorbeeld vrachtwagens bij een vervoerfirma niet meer kunnen uitrijden door een computerstoring, dan brengt dat een navenant kostenplaatje met zich mee. Op zulke momenten mag je geen tijd verliezen door bijvoorbeeld telefoonnummers te zoeken, of hoe een informaticasyteem ineensteekt”, onderstreept Brecht. “Elk teamlid heeft zijn specialisatie bij ons, zelfs in het dubbel. Ik dank onze groei aan de inzet met hart en ziel van onze onderlegde ploeg.”

(HV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier