Clarebout Potatoes bouwt ontsluitingsweg naar eigen fabriek in Nieuwkerke

Redactie KW

De gemeenteraad van Heuvelland keurde dinsdag een wijziging van het RUP Nieuwkerke goed, zodat het mogelijk wordt voor Clarebout Potatoes om een ontsluitingsweg aan te leggen vanuit de Seulestraat.

“Na de brand in 2015 besloten we om te zoeken naar verbeterpunten vooral wat betreft mobiliteit in samenwerking met de werkgroep in Nieuwkerke”, vertelde schepen Wieland De Meyer. “In 2016 konden we kleine realisaties bewerkstelligen zoals het vegen van de straten, een plan voor de parking, het afdekken van vrachtwagen, een snelheidsmeter… Maar in maart 2016 konden we nog een stap verder gaan en een ambitieus project lanceren: een nieuwe ontsluitingsweg vanuit de Seulestraat naar het bedrijf.”

In de plannen start de ontsluitingsweg vanaf het einde van de bebouwing (en het begin van het landbouwgebied) in de Seulestraat, kruist het de Heirweg om in de Korte Mooiaardstraat uit te komen in het bedrijf. “Het gevolg is dat er geen zwaar verkeer meer zal passeren in de Seulestraat, waar de school is, en in de Dranouterstraat, waar de Bosgeus ligt”, schetste Wieland De Meyer. “Het gevaarlijk kruispunt Seulestraat/Dranouterstraat/Heirweg wordt sterk verbeterd. Het verkeer in de Heirweg zal halveren en door het dorp zelf zal er minstens 10 à 15 procent minder zwaar verkeer zijn.”

De weg werd ontworpen door het Buro voor Vrije Ruimte. “Het is een licht kronkelende weg met een fiets- en wandelpad ernaast. De Walletjes (de getuigenheuvels, red.) blijven en worden versterkt”, gaf Wieland De Meyer nog mee. “De meeste actoren waren positief, enkel vanuit de landbouw vond men het jammer dat er landbouwgrond wordt ingenomen. Anderzijds gaat het om een bedrijf dat sterk gelieerd is aan de landbouw. Ook Erfgoed gaf een negatief advies, maar zij adviseren negatief tegen om het even wat. Op donderdag 13 juli houden we een infovergadering. Het openbaar onderzoek zal dan plaatsvinden van 13 juli tot 11 november. Dan gaat het nog eens naar de Gecoro, om dan op de gemeenteraad van november tot een definitieve vaststelling te komen.”

Reacties

Oppositielid Bernard Heens (CD&V) zei dat zijn fractie de plannen ging goedkeuren, maar had toch enkele vragen. “Zal het bedrijf de gronden verwerven en de weg zelf bouwen? En zal die weg dan op termijn kosteloos aan de gemeente overgeheveld kunnen worden?” Schepen Wieland De Meyer antwoordde bevestigend op beide vragen.

“Daarnaast vind ik het spijtig dat er niets vermeld wordt over de mogelijkheid voor de afvoer van afgewerkte producten naar Frankrijk”, aldus Heens. “Men heeft het alleen over de aanvoer. Dat gaat toch om dagelijks 100 vrachtwagens door het dorpscentrum. Een gemiste kans.”

Geert Vandewynckel (Heuvelland) zei dat hij zich ging onthouden. “De ingreep staat niet in verhouding tot de oplossing. De ingreep is gigantisch en de landschappelijke impact op waardevol agrarisch gebied is bijzonder groot. Het wordt dus eigenlijk een gigantische autostrade door het landschap, die volgens mij niet verenigbaar is met het dorp.”

Wieland De Meyer repliceerde dat andere opties onderzocht werden, maar dat die geen oplossingen waren. “Mochten de weg voor de helft korter kunnen gemaakt hebben, dan zouden dat zeker gedaan hebben, maar door eigendomsstructuren was dat niet mogelijk”, aldus de eerste schepen.

(TG – Foto EF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier