Christophe Couzyn brengt nieuwe snack op de markt: Couquettes

Hobbykok Christophe Couzyn maakt graag pulled pork op zijn Oklahoma barbecue. (foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Vergeet kaas-, garnaal- of vleeskroketten, hier zijn de Couquettes! Ze zijn de creaties van hobbykok en barbecueliefhebber Christophe Couzyn (44) op basis van pulled pork. Op aanraden van vrienden die de lekkernij proefden, besliste hij om ze op de markt te brengen. “Het is snel gegaan. We zien wel waar we eindigen”, zegt Christophe.

Christophe Couzyn (44) woont samen met Shanna Buyle en de kinderen Maxine, Maëlle en Belgin in Sint-Juliaan, een deelgemeente van Langemark-Poelkapelle. Als hobbykok bereidde hij samen met vrienden graag pulled pork op zijn Oklahoma barbecue. “Daar heb je altijd wel iets van over. In plaats van het in de vuilbak te gooien, keken we eens op internet wat je daar allemaal mee kan maken. Daar zagen we recepten van pulled pork kroketten. Zo zijn we dat beginnen maken”, vertelt Christophe. “Ik begon het te serveren aan gasten. Iedereen vond ze superlekker. Op een bepaald moment vroegen ze: waarom verkoop je dat niet?”

Kaaskroketten en garnaalkroketten kent iedereen, maar pulled pork kroketten veel minder. “Dat is nergens te verkrijgen en ik denk dat ik weet waarom: het is nogal arbeidsintensief. Dat vlees moet tien à twaalf uur op het gemak garen op de barbecue. Er kruipt dus veel tijd in. In Nederland kun je dat op één site terugvinden, maar voor de rest vind je op het internet alleen hobbykoks die dat maken voor zichzelf.”

Geheim recept

Christophe kwam tot de conclusie dat zijn Couquettes op de markt brengen misschien niet zo’n slecht idee was. “Zo heb ik de nodige instanties aangesproken om helemaal wettelijk in orde te zijn en te starten in bijberoep”, vervolgt Christophe. “De productie gebeurt in Tjop’s Grillhouse in Knesselare van Karel Knockaert, mede-winnaar van Mijn Pop-Up restaurant 2017. Dat is een goeie vriend van ons. Ik mag zijn keuken gebruiken op de dagen dat het restaurant gesloten is, op dinsdag en woensdag.”

“Ik had nooit gedacht dat ik in deze branche terecht zou komen”

“Ik ga niet in detail gaan over het recept. De basis is de pulled pork waarmee je een roux maakt met een bepaalde kruiding. Daarvan maak je balletjes. Als paneermeel gebruiken we panko omdat dat iets aangenamer in de mond is dan gewone chapelure”, vervolgt Christophe. “We verkopen balletjes van 30 gram, ongeveer de grootte van een bitterbal, voor 75 cent per stuk. Dan heb je de grotere, formaat vleeskroket, van 70 gram en die kosten 1,75 euro per stuk. Zowel de balletjes als de kroketten worden verpakt per tien. De Couquettes zijn een afgeleide van het basisproduct pulled pork. Omdat dat ook moeilijk te vinden is in de gewone winkels bieden we dat ook aan. Daarnaast hebben we ook nog onze barbecuesaus die er heel goed bij past.” Pas vorige week is Christophe officieel gestart. “We zijn tevreden van ons eindproduct en voorlopig draait het wel goed. We hebben iedere dag onze bestellingen. Alles verloopt via Facebook. Veel kennissen hebben onze pagina gedeeld. De bedoeling was om ze één of twee keer per maand te maken. Dan zou dat gaan om 1.000 à 1.500 kroketjes. Ik heb vorige week echter al ruimschoots die marge overschreden. Voorlopig zit ik rond de 1.000 kroketten per week.”

Toekomstplannen

Bij Tjop’s staan de Couquettes ook op de menukaart, maar daar blijft het voorlopig bij wat horeca betreft. “Doordat we een startende onderneming zijn en beperkt zijn in middelen mogen we maar voor 30 procent verkopen aan zelfstandigen. Onze grootste afzet moet particulieren zijn, anders vallen we onder de vleesverwerkende bedrijven. Dan mag ik ze onder andere niet meer bereiden bij Tjop’s, maar moet je meer een slagerij hebben. Het is wel de bedoeling om te informeren bij het FAVV wat juist de inrichting moet zijn. Mogelijks kunnen we dan een omgevingsvergunning aanvragen om hier een stuk bij te zetten. Maar dat zijn toekomstplannen waar we nog geen goed zicht op hebben.”

“Voor hetzelfde geld valt het op zijn gat over enkele weken en loopt het af met een sisser.” Al lijkt die kans klein, want de Couquettes vallen al goed in de smaak. “Als we zien dat sommigen al voor de derde keer in één week teruggekomen zijn, dan is dat toch een goed teken. Het is wel niet de bedoeling om extreem groot te gaan. Het blijft handenwerk waardoor de productie niet zo groot is. We blijven ook bij wat we begonnen zijn. Ik ga niet beginnen kaaskroketten te draaien of zo. Tot drie maanden geleden had ik nooit gedacht dat ik in de foodbranche zou terechtkomen. Opeens is het in een stroomversnelling geraakt en we zullen zien waar we eindigen”, besluit Christophe.